5 slimme SEO tips voor accountantskantoren

De dagen van snelle trucs om bovenin de zoekresultaten van Google te komen zijn definitief voorbij. Google blijft zijn algoritme verfijnen met het overkoepelende doel om de best mogelijke zoekervaring voor gebruikers te bieden. Dat betekent zoekresultaten die gebruikers naar de websites sturen met de beste en meest relevante content.

Foto: Pixabay

In een artikel op Accountantweb geeft Liz Farr tips om hoger in de zoekresultaten te komen: het betreffen geen technische tips, maar manieren om de gebruikerservaring van uw website te verbeteren. 

1. Bouw een geweldige website die zich richt op de behoeften van bezoekers
Hoog in de zoekresultaten komen is slechts een onderdeel van uw marketingstrategie. Wanneer een prospect doorklikt naar uw site, heeft u slechts een paar seconde om hun aandacht te pakken. Dat is de tijd waarin ze beoordelen of uw website de informatie bevat waar ze naar op zoek waren. Zorg dat uw slogan in één zin duidelijk maakt wat uw unique selling point is. Waarvoor moeten potentiële klanten echt bij uw kantoor zijn?

2. Update uw site regelmatig met nuttige en boeiende content
Google houdt van sites die regelmatig nieuwe inhoud toevoegen, zoals blogberichten. Dit kan uw zoekresultaten zeker verbeteren. Wel kan dit enkele maanden duren. Wat betekent ‘regelmatig’? Hier verschillen de meningen over: van drie keer per week naar één keer per maand. Het zal ergens in het midden liggen. Kies in ieder geval een frequentie die u bij kunt houden. Ideale onderwerpen zijn veel voorkomende vragen van uw klanten. 

Hoe lang moet de blog zijn? Sommige experts zeggen dat 1.000 woorden ideaal is, maar maak een blog niet langer voor de lengte alleen. Het belangrijkste is dat uw blogs antwoord geven op de vragen van uw bezoekers. Vertaal uw expertise naar goed leesbare en behapbare blogs. Eindig elke blogpost met een ‘call to action’. Vertel lezers wat ze kunnen doen: mailen voor een afspraak, een formulier invullen of een bestand downloaden. In elke blogpost moet duidelijk zijn wat de volgende stap moet zijn. 

[avg-advertorial slug=”ontdek-hoe-u-zich-krachtig-kunt-positioneren-als-mkb-accountant”]
 

3. Voeg relevante ‘keywords’ toe
Zorg dat iedere pagina van uw website relevante zoekwoorden bevat. Voor accountantsbedrijven zijn de belangrijkste sleutelwoorden vrij duidelijk: accountant, boekhouding, belasting, audit, et cetera. Vermeld zeker ook ongewone specialiteiten die uw bedrijf levert. Ook uw geografische locatie is een belangrijke zoekterm. De belangrijkste combinaties van zoekwoorden zitten idealiter in de titel, url en komen daarna nog eens in de tekst voor. Ga niet spammen met zoekwoorden. Dat kan strafpunten opleveren. Offer nooit de leesbaarheid van een artikel op om maar zoektermen kwijt te kunnen. Kwaliteit staat altijd op 1.  

4. Voeg zoektermen toe aan paginatitels en beschrijvingen
Paginatitels en beschrijvingen zijn ingebed in de code voor uw website. De paginatitel is de klikbare link die in de zoekresultaten wordt weergegeven. De beschrijving is de korte zin die volgt. Met inbegrip van zoekwoorden in uw paginatitels helpt Google gebruikers erachter te komen waar de pagina over gaat. Paginatitels en beschrijvingen zijn wat wordt opgehaald wanneer een pagina wordt gedeeld op sociale media.

Zorg voor titels en beschrijvingen die de lading dekken, relevante zoekwoorden bevatten en die aanzetten om erop te klikken. Elke pagina van uw website moet een unieke titel hebben. Titels zijn beperkt tot 70 tot 71 karakters, inclusief spaties. Beschrijvingen kunnen maximaal 156 tekens bevatten. U heeft mogelijk uw webmaster nodig om u hierbij te helpen als u wijzigingen wilt aanbrengen.

5. Vergeet social media niet
Google maakt misschien wel of misschien niet gebruik van links vanuit facebook, Twitter of LinkedIn om de autoriteit van een website vast te stellen. Sommige bronnen van Google zeggen van wel en anderen van niet. Maar social media is hoe dan ook fundamenteel voor ieder bedrijf, want mensen gebruiken het in hun evaluatie van ondernemingen. Als ze meer willen weten over uw kantoor, zullen ze uw profiel op social media opzoeken.  

Om dit zo efficiënt mogelijk in te richten is het nuttig om te kijken op welk kanaal het meeste prospects zich bevinden en daar het meeste tijd in te steken. Ieder kanaal heeft een eigen karakter, dus het is aan te raden uw boodschap voor elk kanaal op maat te maken. Social media is ook erg visueel, dus het is sterk aan te raden bij elke blogpost een plaatje toe te voegen. 

Bovenstaande ideeën zijn niet alleen goed voor Google, maar zorgen ook voor een betere gebruikerservaring voor bezoekers van uw site. Een mooie, makkelijk te navigeren website draagt bij aan uw imago als betrouwbare en deskundige partner voor uw klanten. 

Lees ook: 5 dingen over de toekomst van accountants die u moet weten