Schade door ‘spoofing’ loopt op ondanks aandacht van banken
Zoals het er nu naar uitziet kan de schade van de relatief nieuwe manier van bankhelpdeskfraude volgens de vereniging dit jaar oplopen naar 40 miljoen euro. Dat was vorig jaar bijna 27 miljoen euro. De fraude zou maandelijks driehonderd slachtoffers eisen en iedere gedupeerde zou al snel 10.000 euro kwijt zijn.
Slachtoffers van spoofing zijn volgens de Betaalvereniging met name ouderen. Criminelen benaderen hen met de boodschap dat hun rekening niet veilig is. Vervolgens vragen de daders om het geld over te maken naar een rekeningnummer, waarna slachtoffers hun geld kwijt zijn. Ook komt het voor dat mensen wordt gevraagd hun bankpas en pincode per post op te sturen of af te geven aan iemand die thuis langskomt.
Betaalvereniging Nederland waarschuwt dat banken nooit om pincodes of het overmaken van geld naar een veilige rekening zouden vragen, omdat zij bij een een onveilige situatie zelf de rekening kunnen blokkeren.
Banken startten eerder dit jaar een collectieve campagne om mensen te wijzen op de gevaren van spoofing. Daarnaast waarschuwen zij klanten via internetbankieren. Minister Hoekstra maakte eind vorig jaar afspraken met banken zodat zij de schade van klanten die slachtoffer werden van spoofing gaan vergoeden.