Schade door fraude in betalingsverkeer gestegen
Die stijging is vooral het gevolg van toegenomen fraude met automatische incasso’s, handmatige betaalopdrachten en valse aanvragen van betaalpassen.
Fraude met internetbankieren gedaald
De grootste schadepost als gevolg van fraude in het betalingsverkeer kwam in de eerste helft van 2017 voor rekening van verloren of gestolen betaalpassen, net als de afgelopen jaren. De schade bedroeg 1,8 miljoen euro, een stijging van 14 procent ten opzichte van de laatste helft van 2016. Er worden nog steeds veel betaalpassen uit tassen en jaszakken gerold en via phishing worden pashouders misleid om hun pincode af te geven en hun betaalpas via de post op te sturen. De schade door valse aanvragen van betaalpassen is 30 procent toegenomen, tot 989.000 euro in de eerste helft van 2017. Omdat de schade door fraude in het betalingsverkeer vorig jaar historisch laag was, leiden kleine toenamen in bedragen tot betrekkelijk grote procentuele schommelingen.
Toename van girale fraude
De schade door fraude met girale betaalmiddelen is het afgelopen halfjaar meer dan verdubbeld. Vooral met automatische incasso’s en met handmatige betaalopdrachten is meer gefraudeerd, voor 1,1 miljoen euro. Het voorafgaande halfjaar was dat iets minder dan 80.000 euro.
In het algemeen was er begin 2017 een verschuiving van fraude met elektronische betaalmiddelen naar ouderwetse valsheid in geschrifte en fraude in het postcircuit. De banken hebben daarom hun controle op deze fraudevormen verder aangescherpt.
De banken zien ook een toename van niet-bancaire financiële fraude en internetoplichting, zoals fraude met valse e-mails, valse apps en valse websites, Marktplaatsfraude, factuurfraude, identiteitsfraude en misleiding van financieel medewerkers van bedrijven (zogeheten CEO-fraude). Consumenten en bedrijven dienen daarvoor onverminderd waakzaam te blijven.
(NVB)