Sandra Lof, winnaar Cloud Accountant Award 2015: Succesvol door combinatie mens en ICT

Sandra Lof van Crowe Horwath Foederer is dé winnaar van de Cloud Accountant Award 2015 van Exact Online. Welke adviezen heeft zij voor collega-accountants om de transitie te maken naar dit tijdperk van digitalisering en automatisering?
De Cloud Accountant 2015, Sandra Lof RA (1972) van Crowe Horwath Foederer, is geen traditionele accountant. Zij is afgestudeerd aan de Hoge Hotelschool in Den Haag met een internationale Bachelor in Hotel Management, richting financieel. Daarna heeft ze internationaal gewerkt in verschillende hotels. Hoe heeft deze achtergrond haar geholpen in de accountancy? “In de horeca ben je niet klaar voordat de laatste klant naar huis is”, begint Lof. “Die mindset komt ook in de accountancy van pas waar je continu met klanten te maken hebt. Daarnaast heb ik op de hotelschool het vak informatica gevolgd. De kennis die ik toen heb opgedaan in basic programmeren en het koppelen van systemen komt nu nog regelmatig van pas.”
ICT & business-specialisten
Het is geen toeval dat Lof bij Crowe Horwath Foederer terecht is gekomen, een kantoor dat vaak zoekt naar meer onconventionele accountants. Volgens Lof kijken de meeste kantoren momenteel, in tijden van schaarste op de arbeidsmarkt voor accountants, naar de typische accountancystudent. Crowe Horwath Foederer heeft een andere strategie, “want”, legt Lof uit, “een ondernemer uit de kunstwereld is het beste geholpen met een accountant die kunst begrijpt en iemand uit de hotelbranche zoekt iemand die deze wereld goed snapt. Wij hebben het aangedurfd andere profielen aan te nemen. We hebben mensen die eerst een mode-opleiding hebben gevolgd. We hebben ook iemand die vliegtuigtechniek studeerde en tot de conclusie kwam toch finance in te willen. Die mensen verstaan vaak de taal van de ondernemer heel goed, en kunnen goed de brug slaan tussen die ondernemer en de accountancy.”
Behalve een eigenzinnig recruitmentbeleid, zullen Lof en Crowe Horwath Foederer ook speciale ICT-competenties nodig hebben gehad om de Cloud Accountant Award binnen te slepen. Die vooronderstelling blijkt te kloppen. Begin 2014 sloot accountants- en advieskantoor FoedererDFK zich aan bij het internationale netwerk van Crowe Horwath. Deze organisatie had een behoorlijk aantal specialisten in dienst in software-implementatie. De combinatie van deze specialisten met de accountants-afdeling bij Crowe Horwath bleek een gouden greep. Lof: “Wat je vaak ziet is dat consultants van softwarepartijen de implementaties doen, maar die doen het meestal strikt volgens het boekje en kijken onvoldoende naar wat de klant er nu eigenlijk mee wil. Waar stuurt deze ondernemer op? Welke informatie wil hij/zij uit het systeem halen? Wij kunnen meer op die manier met klanten praten en hun behoeften vertalen in processen en systeeminrichting. Dan helpt het om mensen te hebben die anders kunnen denken en goed kunnen communiceren.”
Nu is er schaarste op de arbeidsmarkt, maar tegelijkertijd wordt er gesproken over het verdwijnen van de accountant. Hoe kijkt Lof tegen deze ogenschijnlijke contradictie aan? “Ik geloof wel dat de accountant die zich niet aanpast het lastig gaat krijgen”, aldus de Register Accountant. “Dat zie je nu al gebeuren in de samenstelpraktijk. De behoefte aan een samengestelde jaarrekening neemt snel af onder ondernemers. Zij hebben liever iemand die ieder kwartaal naar de cijfers kijkt en hen goed informeert over wat er op dat moment gebeurt. Aan het einde van het jaar nog eens gaan terugkijken zit niemand op te wachten. Het moet allemaal veel sneller en slimmer.” 
De stap naar de cloud
Automatiseren biedt uitkomst, maar helemaal zonder weerstand verloopt dat niet, ervaart ook de winnares van de Cloud Accountant Award 2015. “Soms wil de ondernemer het wel, maar houdt de interne boekhouder het tegen uit angst dat zijn/haar werk wordt weg-geautomatiseerd. De administrateur ziet ons vaak als gevaar, maar de insteek is nooit om iemand weg te automatiseren, maar om te kijken hoe wij zijn of haar werk leuker en beter kunnen maken.” 
Rekent het kantoor de automatiseringsgraad van de klant ook door in de tarieven? Immers, het maakt het werken voor de accountant er een stuk makkelijker op als de ondernemer moderne tools inzet. Lof: “Zeker, wij doen voornamelijk outsourcing waarbij we alles van A tot Z regelen voor de klant. Bij een efficiëntere inrichting van de administratie krijgt de klant minder boekhouduren en meer adviesuren.” De accountant hoeft volgens Lof dus niet bang te zijn minder te gaan verdienen, want hij of zij levert steeds meer ‘dure’ uren als sparringspartner. “Het jaarrekeningstraject verloopt dan ook sneller omdat alles al gedurende het jaar is besproken. Er zitten geen verrassingen meer in. Daar durf ik bij klanten dan ook wel een fles champagne op in te zetten; mijn decemberrapportage is de jaarrekening. En meestal gaat dit goed”, glimlacht Lof. 
Drive voor technologie
Heeft de Cloud Accountant 2015 tot slot nog tips voor andere accountantskantoren die de stap naar de cloud gaan maken? “Benut de kans van de overgang om het beter te gaan doen bij klanten”, aldus Lof. “Ik ben vaak ingezet voor pakketimplementaties bij klanten en de neiging van ondernemingen was dan vaak om wat ze in het oude systeem deden ook te gaan doen in het nieuwe systeem. Ik zei dan altijd; ‘nee, zo gaan we dus niet doen. We gaan eerst nadenken.’ Je moet het momentum benutten om te zorgen dat je de juiste informatie uit het nieuwe systeem gaat halen.”
Op het gebied van IT-kennis ziet Lof nog wel een bottleneck voor veel accountantskantoren. “Ik heb een aantal handige mensen zitten die niets anders doen dan makkelijk systemen aan elkaar koppelen en de data van A naar B krijgen. Dit stelt ons in staat zelf data-analyses te doen. Ik denk dat veel accountants nog te star zijn in de pakketten die ze gebruiken. Je moet als accountant met vele pakketten kunnen werken, al heb je natuurlijk altijd je voorkeuren.” 
Als collega-kantoren iets kunnen leren is het wel de gretigheid waarmee Crowe Horwath Foederer continu alert blijft op wat er speelt. Lof zit wekelijks in de appstores van softwareleveranciers te kijken of er nog nieuwe handige apps zijn waar ze iets mee kunnen. Als ze iets wil wat er nog niet is, belt ze de leverancier om te vragen of ze het kunnen bouwen. Ook ging ze onlangs met Exact mee naar Formule 1 testraces in Barcelona, een uitstekende manier om alles mee te krijgen over de laatste ontwikkelingen. De nieuwe ontdekkingen presenteren Lof en haar collega’s aan klanten tijdens besprekingen en klantenevents. Maar, heeft ze gemerkt, hierin moet je als accountant niet te drammerig zijn. Doe elke keer wel wat nieuws, maar houd het voor de klant behapbaar. Bijvoorbeeld bij het gebruik van dashboards. “De klant gaat er pas naar kijken als je naast hem of haar gaat zitten en samen de cijfers doorneemt”, besluit Lof. “Uiteraard zijn ze dan blij met kostprijs- of winstberekeningen of andere analyses. Maar buiten de besprekingen zijn de meeste klanten al blij met maandelijks een winst- en verliesrekening en een cashflow-overzicht. Houd het simpel; klanten verzuipen al snel.” 
 
Profiteren u en uw klanten voldoende van de technologische ontwikkelingen? Duizelt het u ook van alle slimme software, tools, online platforms en IT oplossingen voor accountants en MKB adviseurs? Ontvang een compleet overzicht van de producten en diensten die bewezen hebben dat ze u verder kunnen helpen. Bezoek op donderdag 26 mei 2016 Accountancy Systems. Schrijf u gratis in
Gerelateerde artikelen