Risico’s steeds hoger in steeds meer sectoren

Steeds meer sectoren bevinden zich door de handelsoorlog in gevaarlijk vaarwater. Vóór corona werd een derde van alle sectoren als ‘extra risico-gevoelig’ aangemerkt, nu geldt dat voor de helft van alle sectoren. De top drie van Europese sectoren die het meest risico-gevoelig zijn bestaat uit automotive, textiel en metalen. Dat blijkt uit de Sector Atlas 2025 van kredietverzekeraar Allianz Trade.
Uit de Sector Atlas 2025 van Allianz blijkt dat slechts negen procent van de sectoren wereldwijd momenteel als ‘laag risico’ wordt beoordeeld. Pre-Covid lag dat percentage aanzienlijk hoger, namelijk op vijftien procent. Allianz Trade hanteert vier risiconiveaus voor sectoren: laag, medium, extra-gevoelig en hoog risicogevoelig.
Hoogste risico’s in Latijns-Amerika en Oost-Europa
Azië komt in het Allianz-rapport het meest veilig uit de bus, terwijl de handel met Latijns-Amerika en Oost-Europa de hoogste risico’s kent. Het overgrote deel van de sectoren in Europa worden beoordeeld als ‘medium’ of ‘extra risico-gevoelig’.
Allianz onstateert dat de marges in veel sectoren in Europa significant onder druk staan. Verstoring van de toeleveringsketen, hogere transport- en importkosten spelen daarbij zeker een rol. Maar ook strengere regelgeving en stijgende kosten, bijvoorbeeld voor energie, grondstoffen en arbeid. Vooral bedrijven in kapitaalintensieve, cyclische sectoren hebben moeite om de stijgende kosten volledig door te berekenen.
Automotive-sector
De klappen komen volgens Allianz het hardst aan in de Europese Automotive-sector. Die sector heeft te maken met verhoging van de Amerikaanse tarieven, strengere Europese regelgeving (CO₂-uitstoot), concurrentie van Chinese merken en een afzwakkende vraag. Volgens Allianz werkt dat ook stevig door in Nederland. Voor de Europese autohandel is Nederland een belangrijk logistiek knooppunt.
Het gaat volgens de verzerkeraar meer dan alleen om het onvoorspelbare tarievenbeleid van Trump. Ook de aanhoudende handelsconflicten tussen de VS, China en andere grootmachten leiden tot blijvende onzekerheid en veranderingen in de wereldwijde toeleveringsketens.
Aanpassen aan nieuwe realiteit
“Je ziet dat bedrijven zich aanpassen aan de nieuwe realiteit”, zegt Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade. “Zo worden steeds meer Amerikaanse importen uit China omgeleid via landen als India en de ASEAN-regio. Bedrijven zoeken manieren om tarieven en sancties te omzeilen. Maar veel sectoren kampen mede hierdoor met gestegen operationele kosten en schaarse productiecapaciteit.”
Volgens Allianz Trade worden toeleveringsketens in toenemende mate beïnvloed door geopolitieke verschuivingen. “Kijk naar de recente top tussen Xi, Modi en Poetin in Peking”, vervolgt Geeroms. “Deze landen intensiveren hun wederzijdse handel en samenwerking. Bestaande wereldwijde supply chains worden daardoor opgeschud.”
Versterken handelsrelaties
Tegelijkertijd versterkt Europa zijn handelsrelaties met andere grootmachten. Voorbeeld hiervan is het Mercosur-akkoord met de vier grootste Latijns-Amerikaanse landen. Dit raakt de handel in agrarische producten en zeldzame metalen. Stuk voor stuk ontwikkelingen die niet alleen handelsroutes verleggen, maar ook bepalen ze welke regionale sectoren kwetsbaarder of sterker worden, zo analyseert Allianz Trade. (ANP)