Risico cyberaanvallen grootste kopzorg bedrijven
Het onderzoek wijst uit dat Nederlandse bedrijven er veel voor over hebben om zich te weren tegen cyberaanvallen. Slechts 29% van de Nederlandse bedrijven laat zich beperken in het tegengaan van cyberdreiging vanwege de benodigde kosten. In andere Europese landen is financiering een veel grotere drempel; 41% geeft aan dat budget hen ervan weerhoudt cyberrisico’s tot een minimum te beperken.
In tegenstelling tot andere landen in Europa, blijft Nederland wel achter in het kwantificeren en inventariseren van mogelijke risico’s. Slechts 35% van de Nederlandse bedrijven besteedt aandacht aan het systematisch in kaart brengen van cybergevaren, terwijl er voldoende budget lijkt te zijn om cyberrisico’s in te perken. In de rest van Europa is het precies omgekeerd. 47% van de landen kwantificeert de mogelijke risico’s, maar daadwerkelijke actie blijft daar vaker uit. Onder andere vanwege de hoge kosten.
Nederlandse bedrijven beschouwen cyber dus als grootste bedrijfsrisico, maar als het aankomt op hoe zij hierop zouden anticiperen, geeft slechts 19% aan er zeer zeker van te zijn cyberaanvallen te kunnen voorkomen of accuraat te handelen.
Het 2019 Global Cyber Risk Perception Survey is gebaseerd op gegevens van B2B International, internationaal marktleider op het gebied van business to business marktonderzoek. B2B International heeft 600 van de grootste 1500 bedrijven als klant en is onderdeel van gyro, Dentsu Aegus Network. Het volledige rapport is hier te downloaden.