Relevantie traditionele banken loopt terug
Zo verwacht bijvoorbeeld nog maar 41% van de Nederlandse consumenten complexe producten af te nemen bij traditionele banken, tegenover 58% wereldwijd. Dit komt mede door het toegenomen enthousiasme onder consumenten over het aanbod van alternatieve aanbieders zoals fintechs. De implicatie hiervan is duidelijk: de relevantie van traditionele banken loopt terug.
Nieuwe toetreders
Met de toetreding van nieuwe spelers op de markt komt er druk op het vertrouwen als fundament van de klantrelatie. Slechts 35% van de Nederlandse consumenten is het eens met de stelling dat hun bank nog steeds een vertrouwde adviseur is, een rol waar de reputatie van banken decennia lang op gebaseerd is geweest.
Consumenten hebben steeds meer vertrouwen in internetbanken (38%), zeker in vergelijking met traditionele consumentenbanken (28%). Nieuwe toetreders zijn, blijkt, net zo geloofwaardig als de gevestigde banken, maar presteren beduidend beter als het gaat om klantbeleving bij de ondervraagde consumenten.
Diensten op maat
Met name technologie-gedreven bedrijven bieden een klantbeleving die de verwachtingen van klanten verhoogt en daarmee het gedrag van consumenten ten opzichte van hun bank verandert. Het onderzoek toont aan dat klanten directe, persoonlijke terugkoppeling, kwalitatief hoogwaardige, eenvoudige processen, 24/7 contactmogelijkheid, zelfbediening, op maat gemaakte diensten en een consistente beleving tussen de verschillende distributiekanalen van hun financiële dienstverlener verwachten.
Verder wordt duidelijk dat het vertrouwen bij de bestaande klanten als het gaat om de beveiliging van data, transparantie en bescherming van klantgegevens de hoogste prioriteit moeten krijgen om vertrouwen te krijgen.
In het onderzoek is daarom gekeken naar de relevantie van consumentenbanken en de wijze waarop banken de klanttevredenheid en klantloyaliteit kunnen verhogen. Om de neergaande trend voor hun reputatie tegen te gaan moeten banken zorgen dat ze hun klanten beter gaan begrijpen en daarbij hun producten aanpassen aan verschillende soorten klanten.
Robert-Jan Hagens, partner bij EY: “Tot op heden hebben banken altijd kunnen sturen op direct beschikbare data zoals leeftijd en inkomen. Met deze data konden banken de klantvoorkeuren voorspellen, nieuwe producten en campagnes ontwikkelen en hun servicemodellen inrichten. Vandaag de dag zijn deze methodes te eenvoudig en worden criteria als affiniteit met technologie en innovatieve producten belangrijker voor het beter kunnen voorspellen van consumentengedrag.”
Banken kunnen hierop verbeteren door consumenten te segmenteren op basis van twee factoren: de mate waarin iemand bekend en comfortabel is met de huidige financiële producten (financiële kennis en expertise) en de mate waarin iemand kennis heeft van online en mobiele oplossingen (digitale kennis en expertise).
Een belangrijke conclusie van het onderzoek is dat niet alle klanten met financiële kennis ook digitale kennis hebben, en andersom. Dit betekent dat banken specifieke klantbelevingen moeten ontwikkelen voor specifieke klantgroepen.
Uit het onderzoek blijkt dat banken zich voor een optimale klantbeleving zouden moeten richten op het verkleinen van de diversiteit en complexiteit van de productmix, het stroomlijnen van distributiekanalen en op maat gemaakte klantcommunicatie, ook in samenwerking met FinTechs.