Waar moet een Benelux merk aan voldoen? Zo zorg je voor acceptatie in het BOIP merkenregister.
Door Melissa Moncada Castillo (BOIP)
Klinkt merkregistratie voor u als een ver-van-mijn-bedshow? Dan zou ik maar wakker worden. In een onderzoek door EUIPO geeft maar liefst 25 procent van de ondervraagde MKB-bedrijven met geregistreerde IE-rechten aan dat hun accountant een rol speelt in de informatievoorziening hierover. Om een beetje te helpen, vertel ik in deze blog waar een merk aan moet voldoen om te worden geaccepteerd.
Wat voor voorwaarden?
Wanneer uw klant een Benelux merkaanvraag doet, kijkt BOIP of het merk aan de wettelijke eisen voldoet om te kunnen functioneren als merk. Dit staat los van of een merk nog “vrij” is. BOIP kijkt namelijk niet naar of een merk nog beschikbaar is. Het is aan de aanvrager van het merk om dit te checken (en zo een conflict te voorkomen met een derde). Dat doet u door te zoeken, onder andere in het BOIP Merkenregister. In het BOIP Merkenregister staan Benelux merken, Uniemerken (bij EUIPO) en Internationale merken (bij WIPO) die in de Benelux geldig zijn.
1. Onderscheidend en niet beschrijvend
Laat ik beginnen met de belangrijkste twee voorwaarden: een merk moet onderscheidend zijn en mag niet beschrijvend zijn. Een merk moet namelijk de producten en diensten van onderneming A kunnen onderscheiden van die van onderneming B. Het merk “Steak” voor restaurants is helaas niet onderscheidend en is beschrijvend. In een restaurant kunnen namelijk steaks verkocht worden. Ook “De Rotterdamse steak” is onvoldoende. Het merk DUDOK voor restaurants, is echter wel een prima merk. Het zegt immers niets over de dienst en het is onderscheidend.
2. Geen naam die een soortaanduiding geworden is
Een naam die ooit onderscheidend was maar door veelvuldig gebruik een soortaanduiding geworden is (en dus niet meer een bepaalde onderneming aanduidt), heeft het onderscheidend vermogen verloren en wordt helaas geweigerd. Een voorbeeld: de naam “Pilates” kan geen merk zijn voor bijvoorbeeld fitnesslessen, omdat dit een gebruikelijke benaming is (geworden) voor een bepaald soort workout.
3. Niet misleidend
Een merk mag ook niet misleidend zijn. Misleidende merken zijn merken die de consument op het verkeerde been zetten voor wat betreft kenmerken van de producten of diensten waarvoor het merk gebruikt wordt. Een voorbeeld: de naam “ABC Vegaburger” voor vleesproducten is misleidend. De consument zal immers verwachten dat het een vegaburger is en geen vleesburger.
4. Geen vlaggen, wapens of andere officiële emblemen
Let er bij logo’s op dat er geen vlaggen, wapens of andere officiële emblemen van een internationale organisatie in zitten. Een voorbeeld is een logo waarin de vlag van de EU is opgenomen.
5. Niet in strijd met de openbare orde of de goede zeden
Merken die in strijd zijn met de openbare orde of goede zeden zijn ook geen goed idee. Het gaat hier om uitzonderlijke gevallen, zoals een logo met het Rode Kruis-symbool of een hakenkruis.
Niet voldoen = weigering
Dit waren de belangrijkste voorwaarden waar een Benelux merk aan moet voldoen. Kijk voor meer uitleg over deze en andere voorwaarden op onze website. Voldoet een merk niet aan één van de voorwaarden? Dan wordt het geweigerd en de aanvraagkosten krijgt uw klant niet terug. Goed op letten, dus. En bij vragen kunt u altijd contact opnemen met ons Informatiecentrum. Wij helpen graag.