Red een Kind wint De Transparant Prijs 2016
Red een Kind, een stichting die kansarme en kwetsbare kinderen in Afrika en Azië helpt, eindigde voor The Hunger Project en Plan Nederland en ontvangt 50.000 euro.
De Transparant Prijs geeft goede doelen en sociale ondernemingen een podium om hun impact in de samenleving te laten zien. Als zij transparant maken hoe hun maatschappelijke resultaten worden gerealiseerd, draagt dat bij aan vertrouwen. Volgens Herman Wijffels slagen organisaties daar steeds beter in. ‘Nederland mag trots zijn op de invloed die goede doelen en sociale ondernemingen hebben om deze wereld beter, meer rechtvaardig en duurzamer te maken. Nederland heeft goud in handen.’
Wijffels brak een lans voor sociale ondernemingen. ‘Zorg ervoor dat de relevantie van sociale ondernemingen erkend en gestimuleerd wordt met een eigen rechtsvorm met fiscale stimuleringsfaciliteiten. De slag naar verduurzaming van onze economie is te laat ingezet. Laten we snel aansluiting zoeken bij de kopgroep van landen die sociaal ondernemerschap stimuleren’. Daarnaast pleitte hij voor het behoud van de giftenaftrek die essentieel is om bij een terugtredende overheid het particulier initiatief te stimuleren.
Heifer, Tony’s Chocolonely en Amref Flying Doctors
Stichting Heifer, die zich inzet voor duurzame verbetering van voedselzekerheid en inkomens van kwetsbare boeren in ontwikkelingslanden, kreeg de prijs (15.000 euro) in de categorie kleine goede doelen. In de categorie social enterprises (10.000 euro) ging de prijs naar Tony's Chocolonely, een sociale onderneming die voor een slaafvrije chocolade industrie strijdt.
De prijs (25.000 euro) voor meest impactvolle boegbeeldproject ging naar Amref Flying Doctors met het project ‘Leap’, een innovatief mobiel platform voor training van gezondheidsvrijwilligers in Afrika waardoor de toegang tot goede gezondheidszorg is verbeterd. Inmiddels zijn 3.000 gezondheidsvrijwilligers in Kenia op het platform aangesloten en succesvol getraind via hun mobiel.
Nieuwe erkenningsregeling
De Transparant Prijs is een initiatief van PwC. De Nationale Postcode Loterij stelt in totaal 100.000 euro beschikbaar voor de winnaars. In totaal deden 135 goede doelen en 13 sociale ondernemingen een gooi naar de prijs. De jury kijkt naar criteria als compliance, maatschappelijk resultaatverantwoording en communicatie. De criteria sluiten aan op de eisen van de erkenningsregeling voor goede doelen die sinds begin dit jaar van kracht is. Gemiddeld scoorde de top-100 net als vorig jaar een 7,2.