‘Rabobank pest Nederlandse ondernemers in Nigeria’
Nederlandse ondernemers in Nigeria voelen zich “weggepest” door de Rabobank. Hun bank stuurt formulier na formulier, bevriest rekeningen en belt dagelijks met nieuwe vragen en eisen, zeggen ze tegen de zakenkrant. Menige transactie wordt als verdacht bestempeld. Hierover schrijft Het Financieele Dagblad.
- Nederlandse ondernemers in Afrika krijgen dagelijks vragen van de Rabobank over betalingen
- De bank vindt de ondernemers een te groot risico voor witwassen en terrorismefinanciering
- Voor de Rabobank is het moeilijk om geldstromen in het land in kaart te brengen vanuit Nederland
In de krant zeggen Nederlandse ondernemers in Nigeria dat het onmogelijk is geworden om zaken te doen met de Rabobank als huisbank zonder te worden gelinkt aan verdachte transacties. Het FD citeert Rob Deckers had 34 jaar lang een bedrijf dat vrachtwagens verkocht en verscheepte naar West-Afrika, voornamelijk Nigeria. Inmiddels is hij verkast naar buiten Nederland. Niet omdat hij dat graag wilde, maar omdat hij niet anders kon, legt hij uit.
“Tweeënhalf jaar lang werd ik geterroriseerd, het was een heksenjacht”, zegt hij tegen het FD. Deckers kreeg dagelijks vragen van zijn bank over het betalingsverkeer van zijn bedrijf. Een enorme reeks aan administratieve klusjes volgde. Ondanks zijn medewerking kreeg hij afgelopen oktober toch de lang gevreesde brief: zijn bedrijf vormde volgens de bank een te groot risico op witwassen en terrorismefinanciering.
Een woordvoerder van Rabobank laat in het FD weten dat het de taak van banken is om elke klant in kaart te brengen met een klantprofiel, en vervolgens de transacties van die klant hieraan te toetsen. Dat geldt ook voor klanten die zakendoen in Nigeria. “Het mag duidelijk zijn dat grote volumes contant geld en geldstromen van en naar landen waar hogere risico’s gelden in het financiële systeem, kwetsbaarder zijn voor vermenging met criminele activiteiten. Die zijn vanuit Nederland lastig in kaart te brengen.” (ANP)