Rabobank gaat klanten compenseren die te veel rente betaalden
Klanten die bij Rabobank mogelijk te veel rente hebben betaald maakten gebruik van het product Doorlopend Krediet en producten voor rood staan. "Bij deze producten met een variabele rente is de marktrente niet altijd goed gevolgd", meldt de Rabobank. "Uit een inventarisatie van de portefeuille blijkt dat dit bij circa 15 procent van de klanten met genoemde producten het geval is geweest."
Rabobank noemt het aantal klanten niet. De Telegraaf berichtte eerder over de compensatieregeling van de bank en schrijft dat het gaat om ongeveer 150.000 klanten. Die zouden een paar honderd euro tot in enkele gevallen duizenden euro’s terugkrijgen.
De Consumentenbond is blij met het besluit van de Rabobank en vindt dat andere banken het voorbeeld moeten volgen. Volgens de organisatie geldt de compensatieregeling voor ruim 200.000 kredieten van de bank. "Rabobank heeft de compensatieregeling aan ons voorgelegd", zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. "We hebben een aantal zaken doorgerekend en die zien er goed uit."
Met de compensatie speelt Rabobank in op diverse uitspraken bij het Kifid, dat oordeelt over conflicten tussen klanten en hun verzekeraars of banken. Het Kifid stelde onder meer een klant in het gelijk die vond dat ABN AMRO hem te veel rente liet betalen. Hij nam tussen 2010 en 2018 een doorlopend krediet af met variabele rente. Maar waar de marktrentes die de bank zelf moet betalen almaar daalden, gebeurde dit niet met de tarieven die de klant over zijn Flexibel Krediet moest betalen. Daardoor betaalde de klant 'woekerrente'.
Na ABN AMRO hebben ook Santander en Hollandsche Disconto Voorschotbank (HDV) een nederlaag geleden bij klachteninstituut Kifid.