Raakt crisis in Europese autosector de verduurzaming?
Eurocommissaris Thierry Breton uit grote zorgen over de Europese auto-industrie. De aanleiding is Volkswagens overweging om voor het eerst in 90 jaar fabrieken in Duitsland te sluiten. De Europese auto-industrie staat voor grote uitdagingen. Volkswagens overweging om fabrieken te sluiten is volgens sommige experts een wake-up call voor de hele sector. Dat meldt het ANP. Deze ontwikkeling heeft gevolgen voor bedrijven die investeren in compliance met Europese richtlijnen zoals onder meer de CSRD, CSDDD of de EU-deforestation richtlijn.
- Volkswagen overweegt Duitse fabriekssluitingen, duizenden banen bedreigd
- Europese Commissie bezorgd, pleit voor behoud kennis en expertise
- Uitbreiding laadinfrastructuur cruciaal voor succes elektrisch rijden
Volkswagen, Europa’s grootste autofabrikant, staat voor ingrijpende beslissingen. Het bedrijf overweegt voor het eerst in zijn bijna 90-jarige geschiedenis fabrieken in Duitsland te sluiten. Deze drastische stap is nodig om kosten te besparen en de concurrentiepositie te verbeteren. Volkswagen kampt met hoge productiekosten en toenemende concurrentie, vooral uit China.
Chinese concurrentie en elektrificatie uitdagingen
De crisis in de Europese auto-industrie heeft meerdere oorzaken. Breton wijst op het onvermogen van Europese autofabrikanten om consumenten te overtuigen van elektrisch rijden. Daarnaast vormt de agressieve prijsstrategie van Chinese autofabrikanten een grote bedreiging. Deze combinatie van factoren zet de winstmarges en marktaandelen van Europese automerken onder druk. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Gevolgen voor werkgelegenheid
De mogelijke fabriekssluitingen bij Volkswagen hebben grote gevolgen voor de werkgelegenheid. Bij de elf fabrieken in Duitsland werken ongeveer 120.000 mensen. Hoewel er nog geen concrete cijfers zijn over het aantal banen dat verdwijnt, is duidelijk dat er noemenswaardige impact zal zijn. De ondernemingsraad van Volkswagen heeft al aangekondigd zich fel te verzetten tegen de plannen.
Kennis en expertise
Eurocommissaris Breton benadrukt het belang van het behouden van kennis en expertise in de Europese auto-industrie. Hij pleit voor het versterken van de Europese concurrentiekracht en het innovatievermogen. De Europese Commissie is bezorgd over de ontwikkelingen en overweegt mogelijke steunmaatregelen. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Rol van laadinfrastructuur
Volgens Breton is de uitbreiding van de laadinfrastructuur cruciaal voor het succes van de overstap naar elektrisch rijden. Europese autofabrikanten moeten investeren in de ontwikkeling van betaalbare elektrische auto’s en samenwerken met overheden om het laadnetwerk uit te breiden.
Oosterburen
In de Duitse politiek klinken oproepen voor meer steun vanuit Brussel. De SPD, een van de coalitiepartijen, vraagt EC-voorzitter Ursula von der Leyen het voortouw te nemen in het ondersteunen van de autosector, waarmee de politieke gevoeligheid van de situatie wordt getoond.
Toekomstperspectief: innovatie en samenwerking als sleutel
Om de crisis te overwinnen, moeten Europese autofabrikanten inzetten op innovatie en samenwerking. Het ontwikkelen van geavanceerde elektrische en autonome voertuigen is essentieel. Daarnaast kunnen partnerschappen met technologiebedrijven en start-ups helpen om de concurrentie met Chinese fabrikanten aan te gaan.
[kader]Op basis van de beschikbare informatie is er top 5 van meest verkochte elektrische auto’s in het zakelijke segment. Deze rangschikking is gebaseerd op een combinatie van verkoopcijfers, populariteit onder zakelijke rijders en beschikbare informatie over zakelijke lease:
1. Tesla Model Y
2. Tesla Model 3
3. Volvo XC40 Recharge
4. Volkswagen ID.4
5. Kia Niro EV
Tesla model y domineert zakelijke markt: De Tesla Model Y staat bovenaan als bestverkochte elektrische auto in Nederland, met 2.386 registraties in maart 2024. Dit model is bovengemiddeld populair onder zakelijke rijders.
Tesla model 3 blijft sterke tweede; Op de tweede plaats staat de Tesla Model 3 met 1.510 registraties in maart 2024. Dit model biedt vergelijkbare voordelen als de Model Y maar is al ouder en daardoor mogelijk uitgegroeid tot een herkenbaarder model in het zakelijke segment.
Volvo xc40 recharge wint terrein: De Volvo XC40 Recharge neemt de derde positie in, in de top van meest verkochte electrische auto’s voor zakelijke rijders.