Q&A over verplichting elektronisch deponeren van jaarstukken bij KvK
Opmerkelijk is trouwens dat in een ‘N.B.’ wordt gemeld dat de vragen en antwoorden geen officieel overheidsstandpunt weergeven en dat het aan de rechter is om in een concreet geval de wet te interpreteren.
Vragen die aan de orde komen zijn:
• Welke jaarstukken dienen elektronisch te worden gedeponeerd bij het handelsregister?
• Geldt de verplichting tot elektronisch deponeren van de jaarstukken voor een rechtspersoon die gebruik zou kunnen maken van de vrijstellingen voor een kleine of middelgrote rechtspersoon, maar vrijwillig de jaarrekening opmaakt en deponeert als middelgroot of groot?
• Geldt de tweejaarstermijn uit het Burgerlijk Wetboek nog bij de verplichting tot elektronisch deponeren van de jaarstukken?
• Geldt de verplichting tot elektronisch deponeren van de jaarstukken voor een rechtspersoon die de jaarstukken volgens International Financial Reporting Standards opmaakt en deponeert?
• Geldt de verplichting tot elektronisch deponeren van de jaarstukken voor een rechtspersoon van openbaar belang op basis van artikel 2:398, zevende lid, van het Burgerlijk Wetboek?
• Geldt de verplichting tot elektronisch deponeren van de jaarstukken voor pensioenfondsen?
• Geldt de verplichting tot elektronisch deponeren van de jaarstukken voor zorginstellingen?
• Ik ben een kleine rechtspersoon en ik deponeer vrijwillig een accountantsverklaring (of andere extra informatie). Geldt de verplichting tot elektronisch deponeren ook voor mij?
• Geldt de verplichting ook voor een rechtspersoon die de jaarrekening in een andere taal (namelijk Engels, Duits, Frans) opstelt op basis van artikel 2:394 lid 1 van het Burgerlijk Wetboek?