Q&A: In hoeverre moeten we onze klanten meenemen in de opbouw en samenhang van ons controleplan?

In de rubriek Q&A beantwoorden leden van ons expertpanel vragen die van belang zijn voor accountants. Vandaag: In hoeverre moeten we onze klanten meenemen in de opbouw en samenhang van ons controleplan?
In onze visie is transparantie en samenwerking de manier om het vertrouwen in de beroepsgroep te herstellen en te werken aan kwaliteitsverbetering. Steeds meer accountants betrekken de sleutelfiguren van de klant bij het inventariseren van de risico’s.
 
Een goede ontwikkeling, want een goed begrip van de risico’s is essentieel voor het inrichten van effectieve controles. Ook bij het inrichten van de controles is het van belang dat de accountant de klant meeneemt. Enerzijds is er meer behoefte bij de klant aan inzicht in de werkzaamheden en de kosten, anderzijds dwingt het de accountant om de controles effectief en efficiënt in te richten en kunnen verbeterpunten van de klant worden meegenomen. Wij zijn overtuigd dat deze open benadering veel positieve energie gaat vrijmaken en dat de klant een belangrijke rol kan spelen in de noodzakelijke kwaliteitsverbetering.
 
 

Heeft u ook een vraag voor het expertpanel van Accountantweek.nl? Mail: de redactie

Deze vraag werd beantwoord door: Hèlen Sturm, Vincent Knottnerus en Paul van Giersbergen

Drs. Hèlen Sturm RC heeft haar sporen verdiend binnen de accountancy en in het aansturen van financial audits, de fast close, het rapportageproces en corporate finance. Bij vele multinationals en beursgenoteerde bedrijven heeft zij het auditproces grondig gestroomlijnd en hiermee de totale doorlooptijd aanzienlijk weten te verkorten.

Drs. Vincent Knottnerus heeft meer dan 15 jaar ervaring in procesmanagement, ICT en ERP implementaties. Hij is gecertificeerd projectmanager Prince II (Practitioner) en Lean Six Sigma (Black Belt). Vincent heeft enorm veel ervaring met het stroomlijnen van processen en begeleiden van verandertrajecten.

Drs. Paul van Giersbergen RC heeft een brede achtergrond in financieel management met als expertise het optimaliseren van financiële teams en processen, het rapportageproces , fast close en financiële communicatie.

Gerelateerde artikelen