Q&A: In hoeverre moet een accountant inzicht hebben in de business van de klant?
Om een goede gesprekspartner van de klant te kunnen zijn is het voor een accountant onontbeerlijk om goed inzicht te hebben in de sector van de klant. Zonder dit inzicht kan een accountant technisch gezien nog steeds een groot aantal controles uitvoeren, maar is de kans groot dat wezenlijke aspecten gemist worden of onvoldoende aandacht krijgen. Wil een accountant voldoende toegevoegde waarde kunnen leveren zal de accountant de bedrijfsspecifieke pijnpunten en risico’s van de onderneming in kaart moeten brengen en is het tijdig kunnen signaleren van veranderingen een vereiste.
Een bijkomend voordeel is dat controles efficiënter en effectiever zijn, als deze op basis van bedrijfsspecifieke risico’s ingestoken zullen worden. Het is dus van belang dat de accountant de klant echt leert kennen, niet alleen de onderneming, maar ook de stakeholders die bij de onderneming betrokken zijn.
Heeft u ook een vraag voor het expertpanel van Accountantweek.nl? Mail: de redactie
Deze vraag werd beantwoord door: Hèlen Sturm, Vincent Knottnerus en Paul van Giersbergen
Drs. Hèlen Sturm RC heeft haar sporen verdiend binnen de accountancy en in het aansturen van financial audits, de fast close, het rapportageproces en corporate finance. Bij vele multinationals en beursgenoteerde bedrijven heeft zij het auditproces grondig gestroomlijnd en hiermee de totale doorlooptijd aanzienlijk weten te verkorten.
Drs. Vincent Knottnerus heeft meer dan 15 jaar ervaring in procesmanagement, ICT en ERP implementaties. Hij is gecertificeerd projectmanager Prince II (Practitioner) en Lean Six Sigma (Black Belt). Vincent heeft enorm veel ervaring met het stroomlijnen van processen en begeleiden van verandertrajecten.
Drs. Paul van Giersbergen RC heeft een brede achtergrond in financieel management met als expertise het optimaliseren van financiële teams en processen, het rapportageproces , fast close en financiële communicatie.