Q&A Accountancy Expo: Qics

In de rubriek Q&A stellen we u voor aan exposanten van Accountancy Expo 2020. Maak deze keer kennis met Qics.

Qics is het bedrijf achter QicsMilestones, de software voor accountants die het hele proces van plannen, urenregistratie en facturatie efficiënter en makkelijker maakt. Bezoek de stand van Qics tijdens Accountancy Expo op 27 oktober 2020.

Zeven vragen aan Nils Meijer van Qics:

1. Wat houdt je bezig bij Qics?

Wij zijn continu bezig om het plannen, tijdschrijven en factureren beter, gemakkelijker en sneller te maken. We doen dit door onze eigen software continu te verbeteren en door het sluiten van partnerships met partijen die op onze ontwikkeling aansluiten.

2. Wat doen jullie om accountants juist nu te helpen?

De wereld en dus ook de wensen van de klanten veranderen in een rap tempo. Zo komt werken met een abonnementsvorm veel voor. Maar ‘uurtje-factuurtje’, vaste bedragen en voorschotten worden voor bepaalde werkzaamheden ook nog steeds gebruikt, dikwijls in combinatie met elkaar. Daarbij moeten soms ook onkosten worden doorbelast.

QicsMilestones helpt om deze soms complexe afspraken op een eenvoudige manier vast te leggen, om gemakkelijk tijd te registreren, om budgetten te bewaken, om met een ‘druk-op-de-knop’ te factureren en om de gewenste managementinformatie te genereren.

Tegelijkertijd ontstaat er in QicsMilestones inzicht in de planning van een kantoor en wordt het daarmee eenvoudig om snel dreigende ondercapaciteit of overcapaciteit te signaleren.

3. Hoe denk je dat de huidige situatie invloed heeft op de markt en het werk van de accountant?

Onder invloed van de huidige markt worden een paar sectoren hard geraakt. De klanten die worstelen, vragen in eerste instantie vaak meer tijd van de accountant en dat gebeurt in de regel op ad-hocbasis.

Accountants hebben dus meer werk, terwijl de omzet of betaling van facturen onder druk komt te staan.

4. Hoe speelt Qics hierop in?

In deze tijd is het voor accountants extra belangrijk om grip te houden op de planning en de facturatie. QicsMilestones, in combinatie met Power BI, geeft dit inzicht.

Accountants die twijfels hebben over het betaalgedrag, kunnen gaan werken met voorschotten om hun eigen risico te verminderen. Ook daar hebben we uitgebreide functionaliteit voor.

5. Van welke (technologische) mogelijkheden kunnen kantoren nog meer gebruikmaken om tijd of geld te besparen of waarde toe te voegen voor hun klanten?

Ik denk hierbij aan twee technologieën die wij nu al zien aanslaan bij onze klanten. De eerste is Power BI, de rapportagetool van Microsoft. We hebben QicsMilestones aan deze tool gekoppeld en zien dat onze klanten hiermee zelf de mooiste rapportages en analyses maken.

Daarnaast zijn we enthousiast over ClockAssist. Zij hebben technologie die het mogelijk maakt om automatisch, heel gedetailleerd, bij te houden waar en voor welke klanten je op een dag werkt.

Dankzij een koppeling met QicsMilestones kun je deze werkzaamheden vanuit ClockAssist doorzetten naar de urenregistratie. Dit scheelt enorm veel tijd en levert extra omzet op, omdat er minder tijd ‘zoekraakt’.

6. Heb je een voorbeeld van een klant en welke resultaten de inzet van jullie product of dienst heeft opgeleverd?

Ja, onze klant Tijmen Kroes in Apeldoorn was voordat zij QicsMilestones gebruikten zo’n zeven à acht dagen kwijt aan factureren. Met behulp van onze software hebben zij dit kunnen reduceren tot twee dagen.

7. Welke innovaties in jullie product komen er dit jaar? Zijn die te zien tijdens Accountancy Expo?

Wij laten graag iets zien van onze nieuwe capaciteitplanningsmodule en uiteraard van de mooie rapportages en KPI’s die we kunnen maken met Power BI. Ook de koppeling met ClockAssist is nieuw en zeker interessant om te komen bekijken. Dit kunnen we allemaal laten zien tijdens Accountancy Expo.