Q&A Accountancy Expo: Orange Insights

In de rubriek Q&A stellen we u voor aan exposanten van Accountancy Expo 2020. Maak deze keer kennis met Orange Insights.

Orange Insights creëert inzicht en daarmee impact bij klanten met behulp van zowel interne als externe databronnen. Bezoek de stand van Orange Insights tijdens Accountancy Expo op 27 oktober 2020.

Zeven vragen aan consultant Richard Schenkel van Orange Insights:

1. Wat houdt je bezig bij Orange Insights?

Wij zijn dagelijks bezig met het vertalen van data naar waardevolle inzichten. Ook zien en merken we dat veel organisaties de beschikbare data nog niet optimaal benutten.

Met onze aanpak willen we BI voor iedere organisatie toegankelijk maken. We doen dit door eerst de situatie van de klant goed inzichtelijk te maken met onze BI-analyse. Dit is vaak het vertrekpunt voor een vervolg, waarbij we de benodigde data ontsluiten en omzetten naar inzichten die voor de organisatie belangrijk zijn.

We maken hierbij gebruik van Microsoft-producten, zoals Power BI voor de datavisualisatie. Het voordeel hiervan is dat de gebruikersadoptie enorm laagdrempelig is, aangezien iedereen de look-and-feel van Microsoft kent.

2. Wat doen jullie om accountants juist nu te helpen?

Wij willen ervoor zorgen dat ook kleine en middelgrote accountants- en administratiekantoren de mogelijkheid hebben om BI zowel intern toe te passen als aan te bieden bij hun klanten.

Met standaardrapportages kun je hier laagdrempelig mee aan de slag. Ook gaan we graag een partnerschap aan, waarbij we de kennis kunnen bieden om je producten- en dienstenportfolio uit te breiden.

3. Hoe denk je dat de huidige situatie invloed heeft op de markt en het werk van de accountant?

(Financiële) processen worden steeds meer gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Hierdoor zien wij een verandering in de rol van de accountant, die steeds meer adviserend wordt.

Ook zijn juist in deze tijd de eisen aan de kennis en expertise van de accountant hoog. De huidige situatie leert dat er vaak kort op de bal gespeeld moet worden. Daarbij zijn langetermijnprognoses niet altijd realistisch.

Je moet prognoses dus makkelijk kunnen aanpassen aan de huidige situatie. Deze stuurinformatie moet namelijk de mogelijkheid bieden om waar nodig tijdig bij te sturen.

4. Hoe speelt Orange Insights hierop in?

Met actuele rapportages op basis van de meest recente data heb je altijd inzicht in de ontwikkelingen binnen de organisatie. Externe data bieden zelfs de mogelijkheid om ontwikkelingen en externe factoren mee te nemen in prognoses. Dynamische rapportages zorgen er ten slotte voor dat je verschillende scenario’s kunt bekijken en de forecast makkelijk kunt aanpassen.

Ook gaan wij met de klant om de tafel om de juiste en meest belangrijke KPI’s te definiëren. De rapportages kun je zo instellen worden dat je proactief op de hoogte wordt gebracht wanneer een indicator een bepaalde grens overschrijdt.

5. Van welke (technologische) mogelijkheden kunnen kantoren nog meer gebruikmaken om tijd of geld te besparen of waarde toe te voegen voor hun klanten?

Orange Insights werkt met Microsoft Power BI. Dit is een krachtige rapportagetool die binnen veel kantoren ingezet kan worden, zowel intern als richting hun klanten.

Het voordeel hiervan is dat niet alle klanten aan een bepaalde standaard vastzitten, maar dat er per klant ruimte is voor maatwerk. Denk aan het combineren van verschillende bronnen, zoals een financieel pakket of webshop.

6. Heb je een voorbeeld van een klant en welke resultaten de inzet van jullie product of dienst heeft opgeleverd?

In samenwerking met een accountantskantoor hebben wij voor vijf klanten een specifiek dashboard gebouwd in Power BI.

Het kantoor had voor deze groep klanten de wens om de adviesrol te vergroten en de standaardrapportages voldeden niet. In samenwerking met het kantoor hebben we een dashboard ontwikkeld die per klant, naast een aantal standaard-KPI’s, ook specifieke KPI’s laat zien.

Denk aan een hovenier waarbij van de projecten de hoeveelheid onderhanden werk van belang is. Komt dit boven een bepaalde grens, dan moet hierop ingegrepen worden.

7. Welke innovaties in jullie product komen er dit jaar? Zijn die te zien tijdens Accountancy Expo?

Onze verschillende standaardoplossingen zullen wij in de loop van het jaar verder ontwikkelen.

Ook zijn we bezig aan een concept van de winst- en verliesrekening in visuele vorm. Die kun je inzetten tijdens bijvoorbeeld aandeelhoudersvergaderingen en management- of bestuursvergaderingen.

Verder is er een rapportage in ontwikkeling, waarbij je als gebruiker zelf aan de knoppen zit als het gaat om bijvoorbeeld forecasting. Als je dan bepaalde verwachtingen aanpast, dan verandert de forecast mee.

Ten slotte krijgt storytelling steeds meer een plek binnen onze producten. Hiermee bedoelen we dat de rapportages op een begrijpelijke manier het verhaal achter de cijfers vertellen, zodat ook niet-financiële mensen snappen wat er staat.