Q&A Accountancy Expo: Claranet

In de rubriek Q&A stellen we u voor aan exposanten van Accountancy Expo 2020. Maak deze keer kennis met Claranet.

Claranet ontzorgt je met kennis en expertise van ICT en branchekennis, en integreert bewezen technieken in maatwerkoplossingen, zodat deze specifiek op de situatie van de klant aansluiten. Bezoek de stand van Claranet tijdens Accountancy Expo op 27 oktober 2020.

Een Q&A met Geert Mossink van Claranet Benelux:

1. Wat houdt jou bezig bij Claranet?

Ik ben accountmanager bij Claranet en daarbij het eerste aanspreekpunt vanuit klanten en prospects rondom commerciële zaken, met name binnen de accountancybranche.

2. Wat doen jullie om de accountant juist nu te helpen?

Wij kunnen accountants volledig ontzorgen. Je ziet dat deze tijd minder structuur heeft, maar dat de wensen en eisen rondom IT niet zijn afgenomen. Sterker nog, er is een toenemende vraag om flexibeler te kunnen werken.

Claranet kan een totaalpakket leveren. Dan gaat het zowel om de online werkplek als de verbindingen en de apparaten waarop je werkt. Maar daar stopt het niet, want met Claranet als partner heb je één aanspreekpunt, ook voor securityvraagstukken.

We hebben een uitgebreid portfolio van diensten om te beschermen, zoals firewalls en antiviruspakketten. Ook kunnen we bijvoorbeeld Security Awareness-trainingen verzorgen of zogenoemde pentesten uitvoeren.

3. Op welke manier heeft de huidige situatie invloed op de markt en het werk van de accountant?

De hele wereld is op zoek naar extra flexibiliteit en veerkracht. Helaas zijn er bedrijven die de huidige crisis maar moeilijk kunnen opvangen en daardoor echt in de problemen komen.

Je moet er niet aan denken: je complete IT ingesteld om op kantoor te werken, waardoor je medewerkers naar huis moet sturen. Dan zit je in een vreselijke spagaat.

Wij zien echter dat onze klanten binnen de accountancybranche goed kunnen omgaan met de huidige situatie, maar wel degelijk om flexibiliteit vragen.

Je kunt simpelweg niet een week bij een klant op kantoor zitten voor een jaarafsluiting. In plaats daarvan moet je het doen met een andere voorbereiding, videoconferences en samenwerken op afstand.

4. Hoe speelt Claranet hierop in?

Wij hebben begin dit jaar een nieuwe online werkplek ontwikkeld: WorkSmart365. Dit is een nieuw concept, waarbij gebruikers een gebruiksvriendelijke online werkplek (portal) krijgen.

Deze werkplek is intuïtiever en heeft een enorme flexibiliteit. En die flexibiliteit ligt niet alleen bij de gebruikers die zelf hun werkplek inrichten, maar ook in de keuze van het platform dat eronder ligt.

Het maakt dus niet uit waar je applicatiesoftware 'draait' of gehost wordt. Bijvoorbeeld in een SaaS-omgeving of een datacenter. We zorgen ervoor dat de applicaties en alle gegevens benaderbaar zijn vanuit één plek.

Je kunt dus kiezen uit de voordelen van de verschillende vormen die er zijn. Hierdoor kun je zelf bepalen hoe snel je bepaalde aspecten in de cloud brengt en dus welke strategische stappen je als kantoor zet in de komende jaren.

5. Van welke (technologische) mogelijkheden kunnen kantoren nog meer gebruikmaken om tijd/geld te besparen of waarde toe te voegen voor hun klanten?

Je ziet dat kantoren veel van de mogelijkheden al benutten. Videobellen via Microsoft Teams is bijvoorbeeld echt de standaard aan het worden.

Tegelijk staan de komende periode voor de meeste kantoren een aantal uitdagingen te wachten die vooral te maken hebben met het verder verbeteren van de huidige samenwerkingstools.

De anderhalvemetersamenleving zorgt er namelijk voor dat medewerkers minder gelijktijdig op kantoor werken. Daar komt dan een online versie voor in de plaats.

Bij online samenwerken kun je een combinatie van diensten inzetten, zoals Yammer en SharePoint. En dit dan weer in samenwerking met de huidige branchespecifieke applicaties, zoals CaseWare, AFAS en Unit4.

6. Heb je een voorbeeld van een klant en welke resultaten de inzet van jullie product of dienst heeft opgeleverd?

Wij zien regelmatig dat onze klanten nog gebruikmaken van applicatiesoftware die verouderd is of niet meer relevant. Daarbij moet de software nog beschikbaar blijven vanwege een juridische of fiscale bewaarplicht.

Hetzelfde zien we bij fusiekantoren, waarbij de applicatiesoftware van de overgenomen partij bewaard moet blijven. Het beschikbaar houden van deze software verhoogt de IT-kosten. Tegelijk draagt het niet bij aan het primaire proces.

Voor een van onze klanten hebben we een concept ontwikkeld waarbij we Microsoft Azure een verlengstuk maken van het datacenter. Hierop plaatsen we dan de niet meer relevante applicatiesoftware.

De software stellen we alleen tijdens kantooruren beschikbaar of schakelen we desgewenst uit om deze op afroep beschikbaar te stellen. In deze casus levert dat voor onze klant een besparing op van 86 procent ten opzichte van de traditionele hostingkosten.

7. Welke innovaties in jullie product komen er dit jaar? Zijn die te zien tijdens Accountancy Expo?

Op Accountancy Expo hebben wij vorig jaar de (noodzakelijke en onvermijdelijke) reis naar de cloud gebruikt om onze toekomstvisie te delen.

Dit jaar zetten we onze nieuwe online werkplek WorkSmart365 centraal. We laten zien hoe gebruiksvriendelijk WorkSmart365 is voor zowel gebruikers als beheerders en IT-verantwoordelijken.

Onze ervaring is dat medewerkers direct enthousiast raken als ze zien hoe simpel en eenvoudig in gebruik WorkSmart365 is. Dat merken we tijdens onze gesprekken met klanten en prospects, en de demo’s die we daar bij geven.

Ik verwacht dan ook dat we veel bezoekers van Accountancy Expo enthousiast zullen maken voor onze dienst.