Q&A Accountancy Expo: BI Partners
BI Partners levert met moderne data- en rapportagediensten alle tools om de consultancyrol als accountant naar de ondernemer goed in te vullen. Bezoek de stand van BI Partners tijdens Accountancy Expo op 27 oktober 2020.
Zes vragen aan CEO Arjan Hoekstra van BI Partners:
1. Wat houdt je bezig bij BI Partners?
Naast de datadiensten voor het ontsluiten van de meest gangbare bronsystemen als Exact, Twinfield, iMUIS, AFAS, NMBRS en Loket, zijn wij constant bezig om deze dienstverlening uit te breiden.
Op dit moment integreren we in onze dienstverlening toepassingen voor het vastleggen van budgets en forecastscenario’s. Daardoor is de accountant in staat om de consultantsrol nog beter vorm te geven.
Naar de toekomst toe willen we zelfs financiële forecasts automatisch laten genereren op basis van algoritmen.
2. Welke belangrijke trends zien jullie in de accountancy of bij administratiekantoren?
Digitaliseren en modernere manieren van rapporteren zijn erg actueel. Accountants oriënteren zich veel op Power BI, alleen zijn er nog maar weinig kantoren die hier echt met visie mee aan de slag gaan.
Tegelijk gaat het gesprek in de branche al lange tijd over het accent dat verschuift van de samenstelpraktijk naar advies of consultancy. Daarbij lukt het meestal wel om de backofficeprocessen efficiënter te maken, maar de slag naar adviesdiensten is lastiger.
In veel gevallen zijn adviesdiensten en backofficeprocessen gescheiden werelden binnen een kantoor. Goed advies kan echter niet zonder een goede verwerking.
3. Hoe speelt BI Partners hierop in?
BI Partners biedt kantoren de mogelijkheid om adviesdiensten een nog centralere plek te geven zonder in te boeten op de omzet. Met onze dienstverlening heb je daarvoor alle tools in handen. Daarmee kun je de ondernemer geheel ondersteunen bij de strategie en financiële huishouding.
Wij leveren ook software om eenvoudig budgetten en forecastscenario’s vast te leggen. De data kun je ontsluiten uit de verschillende bronsystemen. En dat doe je allemaal in combinatie met een volledig geautomatiseerde rapportagestraat in Power BI! Daarbij kunt je klanten moderne rapportages bieden binnen je eigen portalomgeving.
4. Van welke (technologische) mogelijkheden kunnen kantoren nog meer gebruikmaken om tijd of geld te besparen of waarde toe te voegen voor hun klanten?
Accountants leggen enorm veel data vast. Hier kunnen ze veel meer mee doen. Enerzijds kunnen ze de processen van hun eigen organisatie verbeteren. Anderzijds kunnen ze hun adviesdiensten aan ondernemers verrijken.
5. Heb je een voorbeeld van een klant en welke resultaten de inzet van jullie product of dienst heeft opgeleverd?
Voor accountants ontsluiten wij de data van alle klantadministraties. Daardoor hebben zij alles wat ze nodig hebben om meer met data te doen.
We hebben bijvoorbeeld een set aan controles ontwikkeld waarmee je de verwerking van je administratie kunt monitoren. Hiermee heb je continu inzicht in de verwerking. Zo kun je checks die je normaliter bij de maand- of jaarafsluiting doet nu op dagelijkse basis inzichtelijk maken.
Onze klanten die hier gebruik van maken, zien een versnelling van de verwerking en ze zien de pieken in de arbeidsfilm afvlakken.
6. Welke innovatie in jullie product komt er dit jaar? Is die te zien tijdens Accountancy Expo?
Wij werken hard aan de lancering in het vierde kwartaal van een nieuwe integratie in de software. Daarmee kun je eenvoudig budgetscenario’s vastleggen.
Deze scenario’s kun je meteen ook doorrekenen naar liquiditeitsoverzichten. Natuurlijk visualiseren we dit allemaal overzichtelijk in Power BI.
Deze ontwikkeling staat gepland om te lanceren tijdens Accountancy Expo.