PwC UK zet 0,3% van omzet opzij om claims van klanten te kunnen betalen
Price Waterhouse Coopers Uk, recent gedumpt door een aantal grote klanten, reserveert £ 45 miljoen voor ‘contingent liabilities’ – waarvan £12 miljoen om boze klanten te betalen, in aanvulling op de aansprakelijkheidsverzekering.
PwC verloor de afgelopen maanden grote klanten als Tesco ( na 32 jaar) en John Lewis ( na 20 jaar trouwe dienst). Uit de jaarcijfers van PwC UK blijkt dat de organisatie 12 miljoen pond sterling reserveert, specifiek om claims van ontevreden cliënten te schikken. In totaal reserveert PwC Uk liefst £45 miljoen voor ‘provisions and contingent liabilities’ . Hoewel de groep een passende aansprakelijkheidsverzekering heeft, weigert zij “separate disclosure” over specifieke claims “as to do so could seriously prejudice the position of the group.”
De Britse waakhond, de Financial Reporting Council, heeft een onderzoek lopen naar de betrokkenheid van PwC bij het opblazen van de winstcijfers van Tesco met £326 miljoen. Ook het Serious Fraud Office startte een – strafrechtelijk – onderzoek naar accounting-praktijken bij Tesco, waar tot op heden PwC niet direct bij betrokken is geraakt.
Ondanks alle problemen is de winstuitkering voor de twaalfkoppige board van PwC Uk met 11,8% gestegen tot £23,6 miljoen – voorzitter Ian Powell ontvangt daarvan £4 miljoen, vorig jaar was dat £3,7 miljoen. De 885 partners krijgen gemiddeld £740.000 winstdeling mee naar huis.
Het marktaandeel van PwC FTSE 100 is dankzij nieuwe klanten op 38% gebleven, even groot als vorig jaar. Deze klanten zijn goed voor 5% van de omzet van 3 miljard pond. Winst-voor-belastingen steeg tot 850 miljoen pond ( vorig jaar: 793 miljoen). PwC was goed voor 1 miljard pond aan belastinginkomsten voor het Verenigd Koninkrijk; de bijdrage aan de Britse economie in totaal wordt geschat op £4,2 miljard.