PwC België voert campagne tegen accountantsimago

Patrick Boone: 'We staan ook voor juridisch advies en consultancy.'

PwC België is bezig met een rebranding om zichzelf opnieuw in de markt te zetten. De landenfirma wil verduidelijken dat PwC niet alleen staat voor accountancy en belastingadvies, maar ook voor juridisch advies en consultancy. PwC telt in België ongeveer 2.300 medewerkers.

“Die drie activiteiten zijn ongeveer even groot, maar in de markt worden we vaak nog steeds gezien als specialist in auditing en fiscaal advies”, zegt topman Patrick Boone van PwC België in de zakenkrant De Tijd. “We moeten de overlappingen tussen al die verschillende activiteiten meer in de verf zetten.”

“Neem de onzekerheid over de internationale handelstarieven: zo’n thema wordt aanvankelijk opgepikt door ons fiscaal team. Maar klanten vragen zich ook af wat de operationele gevolgen zijn voor hun onderneming. Voor hen doet het er niet toe of ze met iemand van de tax-, de audit- of de consultancyafdeling spreken. Zij zien ons als een geheel en willen geholpen worden.”

Boone ziet bedrijven op twee manieren reageren op geopolitieke onzekerheid. “Een deel zegt ‘shit happens’ en probeert dan voort te doen. De andere groep neemt een afwachtende houding aan en stelt beslissingen uit.”

Door de enorme onzekerheid verandert stilaan ook de job van consultant, stelt Boone vast. “Klanten beseffen nu meer en meer dat we niet meer zomaar kunnen voorspellen wat er te gebeuren staat. Drie, vier jaar geleden baseerden we onze analyses nog op eventuele beslissingen die het bedrijf zou kunnen nemen. Nu onderzoeken we scenario’s op basis van beslissingen die buiten de onderneming om worden genomen. “

“Vroeger moest je om de zoveel jaar bijvoorbeeld rekening houden met een fiscale hervorming. Nu buigen we ons over de vraag wat er gebeurt als het hele wetboek verandert.”

Gerelateerde artikelen