Pulsar Network Capital ‘Geld vaak belangrijker dan gezondheid’

Er wordt veel ongezonde ´bagger´ verkocht door de gevestigde voedingsindustrie. Geld is vaak belangrijker dan gezondheid. Ondertussen zijn er veel ondernemers met innovatieve ideeën om voedsel te verbeteren, maar ontbreekt het ze aan groeikapitaal. Dat geloven investeringsmanagers Patrick Driessen en Frank Wolterink van Pulsar Network Capital en om die reden zijn zij samen met drie partners gestart met het Sustainable Food Fund.
Driessen heeft zes jaar in Australië gewerkt en is sinds 2009 actief als investeerder. Hij sloot zich toen aan als venture partner bij het destijds in Hong Kong en Sydney gevestigde VC fonds 8P Capital. Toen hij in de zomer van 2011 terugkwam viel hem op hoeveel mensen er ziek zijn in Nederland. “Er worden steeds meer mensen chronisch ziek en op steeds vroegere leeftijd; nu al gemiddeld 45 jaar. Ik ben gaan uitzoeken wat er aan de hand is en toen kwam ik erachter dat onze voeding een belangrijke rol speelt. Het interesseert voedingsmiddelenbedrijven vaak niet wat voor bagger er in het eten zit en wat het met onze gezondheid doet. Resultaat is dat volgens de WHO reeds meer dan 75% van alle ziekten en aandoeningen in de wereld voedingsgerelateerd is. En 95% van alle chronische ziekten, wordt veroorzaakt door een verkeerde voedsel keuze, giftige voedingsingrediënten, voedingstekorten en gebrek aan lichamelijke oefening. Daar kun je dus heel veel aan doen en een structurele positieve impact op creëren!”
Volgens de investeerders zijn er genoeg vermogende families en institutionele investeerders die in gezond en duurzaam voedsel willen investeren. De markt ontbeert nog een verbindende factor die geld en ondernemer bijeen brengt. Er zijn maar een handjevol fondsen die de kennis, kunde en focus hebben om goed te kunnen investeren in voedingsbedrijven. Dat constateerde Wolterink toen hij nog werkte voor participatiemaatschappij PPM Oost. “In mijn laatste functie heb ik gekeken naar fondsinvesteringen. De provincie Gelderland, waar veel van het geld van PPM Oost vandaan komt, wil dolgraag dat er in voedsel wordt geïnvesteerd. Ik mocht op zoek naar fondsen met een specialisme in voedsel maar kon ze niet vinden. Toen kwam ik met Patrick in contact. Hij wilde precies zo’n fonds starten.”
Gezonde babyvoeding
Driessen was in die tijd druk zoekende naar investeerders voor zijn eigen bedrijf voor gezonde en verse biologische baby- en kindervoeding. Hij en zijn vrouw Marie-Anne waren het bedrijf gestart en hadden ook al een ervaren algemeen directeur gevonden. Zij klopten aan bij Wilco Schoonderbeek van PPM Oost voor investeringskapitaal. Schoonderbeek had daar wel oren naar, maar PPM Oost investeert alleen als er ook een andere investeerder in zou stappen. Die bleek moeilijk te vinden. Na een rondgang bij tientallen professionele investeerders,  trok Driessen de conclusie dat hij zelf een fonds moest starten. “Ik kwam tot de conclusie dat er een mismatch was tussen innovatieve ondernemers in voedsel en investeerders. Er was een gebrek aan iemand met de juiste kennis om beide werelden bij elkaar te brengen. Toen kwam ik in gesprek met Peter van Bommel. Hij is als ondernemende accountant een positieve ‘dwarsdenker’ en zette een aantal mensen om mij heen die mij gingen helpen met het vinden van een structurele oplossing. Samen trokken we eind 2012 de conclusie dat we een participatiemaatschappij moesten oprichten die ondernemers en investeerders bij elkaar brengt. Dat werd Pulsar Network Capital. 
Testen van de markt
Om de markt te testen hebben we begin 2013 een investeerdersforum georganiseerd met het thema ‘Sustainable Food & Nutrition’. Uit de gesprekken met de 75 aanwezige ondernemers, investeerders en bankiers kregen wij heel veel energie en inspiratie. Wij besloten daarop om ons team uit te gaan breiden, een investeringsportfolio en pijplijn te gaan opbouwen, om vervolgens pas daarna het Sustainable Food Fund aan te kondigen en open te stellen voor mede-investeerders. We wilden namelijk eerst voor alle stakeholders bewijzen dat het zou werken.”
Investeringsfocus
Pulsar Network Capital investeert in bedrijven die voorbij de ‘seed-stage’ zijn en die een bijdrage leveren aan het structureel helpen optimaliseren van de voedselketen om  daarmee een significante bijdrage te leveren aan het voorkomen en terugdringen van ziekten en aandoeningen. De businesscase is getest en het bedrijf maakt omzet, maar voor de volgende stap heeft de ondernemer hulp nodig. Driessen en Wolterink willen samenwerken met ondernemers die een complementaire partner zoeken en kan helpen met zaken als business development, logistiek, marketing, export, management en financiering. Ondernemers die alleen een zak geld zoeken zijn aan het verkeerde adres. Wolterink: “Plat ontwikkelingskapitaal doen wij niet. Wij willen werken met ondernemers die al een mooie start hebben gemaakt maar het bedrijf niet alleen kunnen laten groeien. Een mens is niet zo veelzijdig dat hij alles kan. De ondernemers zoeken vaak iemand die weet hoe de retail werkt, hoe productie geregeld moet worden of kennis heeft van logistiek. Die kennis hebben wij in huis.”
Tien procent beter rendement
Ook duurzaamheid en sociaal ondernemerschap staat bij Pulsar Network Capital hoog in het vaandel. Als een ondernemer een geweldig duurzaam product heeft maar ondertussen zijn personeel uitknijpt en dat niet wil veranderen, dan stapt Pulsar Network Capital niet in. Driessen: “We zijn heel gericht op sociaal ondernemerschap. Bedrijven waar sociaal ondernemerschap hoog in het vaandel staat hebben bij ons een streepje voor. Bedrijven moeten wel winstgevend zijn, en dat kan juist goed samen. Bedrijven die gedreven zijn om impact te maken en sociale waardes en MVO belangrijk vinden, presteren gemiddeld 10 tot 15 procent beter.”
Klikfactor
De belangrijkste factor voor Driessen en Wolterink om met iemand samen te werken is het karakter van de persoon. Er moet een ´klik´ zijn. De persoon moet leuk en eerlijk zijn. Driessen: “Ik wil alleen leuke dingen doen met leuke mensen. Dat trekken we ver door. Laatst hebben we een deal van 7 miljoen euro afgeblazen omdat een betrokken persoon zich beter voordeed dan dat hij was. Dat moest ik wel even uitleggen, want dat maken mensen niet vaak mee. Ons werk is leuk als je iemand door dik en dun kan vertrouwen en niet alleen door geld is gedreven. Je moet goed beseffen dat als je met iemand gaat samenwerken je voor de komende vijf tot tien jaar aan elkaar vast zit.”
Autotest
Er zijn veel manieren om erachter te komen of iemand een goede ondernemer is en hart voor de zaak heeft. Driessen trekt alles uit de kast en gebruikt voor de due diligence ook het onderdeel de ‘autotest’. “Ik moet weten of een ondernemer intrinsiek gedreven en gepassioneerd is of het alleen voor het geld doet. Dat kan je aan veel zien, onder andere aan hoe iemand woont of in wat voor auto hij of zij rijdt.
Gepassioneerde mensen belonen zichzelf met bijvoorbeeld een mooie oldtimer. Als iemand met bijvoorbeeld een Porsche of Ferrari aan komt zetten doen ze het vaak voor het geld.” Driessen zelf is een liefhebber van Engelse oldtimers en sportauto’s. Wolterink houdt van oude Alfa Romeo’s en rijdt zakelijk in een Volvo.