Privacy wordt concurrentie-onderscheidende factor voor bedrijven
Er moet op een hele andere manier over privacy worden nagedacht: van hoe we met persoonsgegevens omgaan tot het vermogen om data gedreven te innoveren. Juist dat laatste is voor veel organisaties een struikelblok.
Volgens onderzoek van SAS, onder 183 participanten in uiteenlopende sectoren, blijkt namelijk dat de helft hiervan (49 procent) verwacht dat de nieuwe richtlijn een significante invloed heeft op de Artificial Intelligence (AI) projecten binnen hun organisatie.
Data privacy inzetten voor innovaties
Wanneer er wordt gesproken over AI-beleid, wordt de GDPR regelmatig aangehaald. De drie nalevingseisen die de respondenten de meeste zorgen baren bij AI-projecten zijn:
1. Het vaststellen van geïnformeerde toestemming (informed consent).
2. Het managen van alle gegevens rondom profielen van individuen aan (interne) auditors.
3. De vereiste menselijke betrokkenheid bij AI-beslissingen.
Dat voorzichtigheid is geboden bij projecten waarin data een belangrijke rol speelt, blijkt ook uit de ronde-tafel-discussie die op 31 mei plaatsvond op de SAS Data Science & Analytics Day in Nieuwegein. Tijdens deze sessie kwam naar voren dat organisaties zich juist kunnen onderscheiden wanneer data privacy wordt ingezet voor innovaties.
Kalliopi Spyridaki, Chief Privacy Strategist, Europe EU Public Policy Director & Legal Counsel bij SAS: “Je hoeft niet altijd volledig te kunnen verklaren hoe input tot bepaalde output leidt. Je kunt data geanonimiseerd inzetten voor innovaties als deep learning. Je hebt hier echter wel een compleet en volwassen analytisch platform voor nodig. Als je het gebruik van data over het hele proces onder controle hebt, heb je een flink concurrentievoordeel in handen.”
GDPR biedt mogelijkheden
Hoewel de GDPR in sommige gevallen de verwerking van persoonsgegevens voor AI-projecten/toepassingen beperkt of bemoeilijkt, kan het uiteindelijk ook juist het vertrouwen scheppen dat nodig is voor de aanvaarding van AI door consumenten en overheden.
Volgens Rein Mertens, Senior Manager bij SAS, betekent innoveren vaak ook risico’s nemen: “We moeten uitkijken dat we de innovatiekracht niet tenietdoen door onterechte angst rondom de regelgeving, terwijl deze genoeg ruimte biedt om op basis van data innovatief bezig te zijn. De GDPR-regelgeving is namelijk bedoeld om de data-economie te stimuleren en organisaties innovatieve manieren te bieden om met klanten in contact te komen en concurrentievoordeel op te bouwen. Succesvolle organisaties kijken verder dan de beperkingen, en zien het als een katalysator voor verdere digitale transformatie.”