Positieve vooruitzichten AGF-sector

De meeste signalen staan op groen, het aantal faillissementen loopt terug en de vraag vanuit de consument stijgt.
Nederland is wereldwijd na de Verenigde Staten de grootste exporteur van agrarische producten. Ons kikkerlandje heeft in 2015 voor 82,4 miljard euro aan agrarische producten geëxporteerd. Dat is 700 miljoen euro meer dan in 2014, constateert Euler Hermes.
 
Groente en Fruit behoren beide tot de top 5 van agrarische exportproducten: Nederland exporteerde in 2015 voor 6,2 miljard euro aan groente en voor 4,9 miljard euro aan fruit. De belangrijkste exportlanden voor Nederland zijn Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Italië.
Nederland kent ook een aantal nieuwe afzetmarkten: Indonesië en Panama (uien) en sinds eind 2015 Vietnam voor de Nederlandse appels en peren. De verwachting is dat de export binnen vijf jaar zal groeien naar zo’n 7,5 miljoen euro per jaar. Het grootste gedeelte van de exportwaarde betreft verse groenten en fruit. Belangrijke productgroepen zijn tomaten, komkommers, paprika’s, appels en peren.
 
 
Het herstel van het consumenten vertrouwen heeft wel een positieve invloed op de bestedingen. De consumptieve bestedingen door Nederlandse huishoudens aan aardappelen, groenten, fruit in 2015 waren bijna 6,9 miljard. Hierbij geven consumenten het meeste geld uit aan vers fruit (2,4 miljard) en verse groenten (2,0 miljard).  
 
Hermes Euler ziet voor de sector de volgende 
 
Kansen
•    Het aantal faillissementen in de Nederlandse foodsector daalde in 2015 met 25,4%.
•    De economie trekt aan en het consumentenvertrouwen is positief maar vlakt wel af in Q1 2016 (CBS).
•    De export van agrarische producten steeg vorig jaar met 700 miljoen euro naar een recordhoogte van 82,4 miljard euro.
•    De zwakke Euro zorgt voor grote groei in de export naar de UK, de VS en Zwitserland.
•    Nederland loopt wereldwijd voorop in kennis, efficiëntie, innovatie en duurzaamheid.
 
En daarnaast deze uitdagingen
•    De macht van de supermarkten is groot en de concurrentie hevig.
•    Gemak, gezondheid en kwaliteit zijn kernwaarden. Traceerbaarheid, procesverbetering en
ketenverkorting worden hierdoor steeds belangrijker.
•    Bij sourcing kijken fabrikanten naar het veiligstellen van de eigen grondstoffen. Er wordt vooral in vers meer gebruikgemaakt van langjarige contracten met vaste leveranciers. Of men kiest voor eigen grondstofproductie om zo de keten te verkorten.
•    Mogelijke maatregelen vanuit de overheid zoals suikertax, accijns- en btw-verhogingen.
•    Internationale politieke onrust bij de export.
 
http://www.economischetrends.nl/economisch-nieuws/positieve-vooruitzichten-agf-sector/210
 
 
Gerelateerde artikelen