Pitches Accountancy Awards: de vierde serie

Tijdens de Financial Systems-beurs geven tientallen accountantskantoren die zijn genomineerd voor een Accountancy Award pitches van één minuut. De vierde serie presentaties.

Huib Brokkelkamp (Ifiac): ‘De backoffice als een service’

Ifiac biedt al meer dan 15 jaar maatwerkoplossingen voor klanten binnen de horeca. Door het koppelen van accountancysoftware met de systemen van de klant, kunnen ondernemingen hun gegevens volledig digitaal aanleveren. Ifiac doet de rest: "Wij bieden de backoffice als een service", zegt directeur Huib Brokkelkamp. Dankzij een eigen app van Ifiac kunnen horeca-ondernemingen hun kasadministratie online voeren. "Ifiac ontzorgt ondernemers. De Kasonline-toepassing zorgt ervoor dat dubbele handelingen en overtikken worden vermeden. Vroeger draaide de klant bonnetjes uit en ging deze handmatig in een Excel-staat of op een formulier invullen. Vervolgens gingen wij dat inkloppen in de administratie. Nu gaat het eigenlijk vanzelf. Dat bespaart de klant een hoop tijd en heeft ook als voordeel dat gegevens sneller en goedkoper worden verwerkt. Bovendien is deze manier minder foutgevoelig. Omdat alles online staat, kunnen klanten altijd alle facturen en omzetcijfers bekijken, evenals de rapportages. Uiteindelijk is dat veel handiger. Doordat alles digitaal wordt bewaard zijn nooit meer documenten zoek. De telefoon en de tablet zijn het moderne kantoor geworden." 

Louis van Garderen (Joinson & Spice): ‘Speciale aandacht voor het TMT-segment’

Joinson & Spice is een eigenzinnig kantoor dat haar klanten vindt in de sectoren technologie, media en telecom (TMT) voor controle en overige accountancydiensten. Het nog jonge kantoor uit Amsterdam onderscheidt zich door de sterke focus op de TMT-sector, een sector die het hart van oprichter Louis van Garderen heeft gestolen. Alle medwerkers hebben eveneens warm hart voor de sector – daar worden ze zelfs op gelecteerd. "Vanwege onze sectorspecifieke kennis kunnen we bedrijven adviseren waar groeimogelijkheden liggen." Tegelijkertijd is het kantoor sterk op innovatie door ICT gericht. "Bij ons vind je géén ordners. Tot slot is de selectie van administratieve software zo gedaan dat we maximaal deze data kunnen koppelen met eigen toepassingen, onder andere door slim gebruik te maken van API’s."

Marcel Spoelstra (Spoelstra & Scherer): ‘Vraag ons niet naar uurtarieven’

Accountantskantoor Spoelstra & Scherer verkoopt geen tijd, maar kennis tegen vaste tarieven. "Vraag ons niet naar onze uurtarieven", zegt Marcel Spoelstra van het kantoor. Spoelstra & Scherer heeft de transitieslag gemaakt van klassieke accountancydiensten naar een proactief advieskantoor, dat adviseert op basis van een model waarmee acht aspecten van de bedrijfsvering kunnen worden belicht. Er wordt niet meer op uurbasis gefactureerd, maar op basis van ‘Value Based Pricing’ met een prijsopgave en facturatie vooraf. Value Based Pricing is een bewezen succesmodel uit Australië; ruim 4500 kantoren in Australië en Nieuw Zeeland gebruiken dit al. De diensten van Spoelstra en Scherer worden verkocht als producten, en daar worden vooraf prijzen aan gehangen. Die variëren per cliënt, afhankelijk van de complexiteit en de benodigde kennis. Klanten kunnen onbeperkt bellen, zonder dat ze daar een factuur voor ontvangen.

Fedor van den Hoek (Syfers Administratie): ‘In vier jaar honderden klanten erbij’

Na ruim tien jaar werkervaring in de traditionele accountancy, is Syfers Administratie en Advies in 2010 begonnen met het ‘nieuwe boekhouden’, vooral gericht op fysiothrapeuten. Binnen deze nieuwe koers streeft Syfers naar meer automatisering, snellere doorlooptijden, lagere tarieven en – voorzover mogelijk – vaste en van tevoren vastgestelde prijzen. Hierdoor is Syfers in staat om snel van de bron (de factuur) naar het eindresultaat (rapportages en aangiften) te komen. “Doordat veel bedrijven (latente) behoefte hebben aan een vernieuwend concept binnen de accountancy, zijn we de afgelopen vier jaren sterk gegroeid”, aldus Fedor van den Hoek, vestigingsdirecteur van Syfers. In de afgelopen vier jaar heeft het kantoor honderden klanten geworven. Vooral de lage en vaste prijzen spreken de klanten aan.
“De afgelopen tijd zijn we ons met name sterker gaan richten op advisering ten aanzien van het automatiseren van de administratieve organisatie van fysiotherapeuten en andere mkb-ondernemers. Denk hierbij onder meer aan het online brengen van de boekhouding alsmede het koppelen van de online boekhoudsoftware met de bedrijfssoftware, salarisadministratie en de bankrekeningen." Het resultaat? "Dat onze klanten snel en eenvoudig de boekhouding aan kunnen leveren en ze fors kunnen besparen op de kosten van die boekhouding. Daarnaast hebben ze via verschillende portalen online beschikking over de bedrijfsresultaten en andere relevante bedrijfsinformatie.”

Rients de Jong (Raethuis accountancy): ‘Partner in advies’

Rients de Jong richtte in 2012 met zijn compagnon het accountantskantoor Raethuis op. De naam Raethuis geeft aan dat advisering een belangrijke kernwaarde is in dit bedrijf. De Jong: Raethuis biedt maatwerk, afhankelijk van de wensen van de klant. Wat die wensen zijn? Dat weet Raethuis onder andere dankzij een driemaandelijkse nieuwsbrief en een wekelijks verstuurde actuele, relevante nieuwsflits over onder meer wet- en regelgeving en zakelijk nieuws. "Het leesgedrag en doorklikken op artikelen kunnen wij monitoren, waardoor wij inzicht verkrijgen in de informatiebehoefte van onze klanten."
Klanten zitten vooral in de bouw; het kantoor werkt samen met businesspartners zoals Fiscount, subsidie-adviseurs, arbeidsjuristen, salarisverwerkers en het notariaat. "Wij willen hun activiteiten niet op ons nemen: door te partneren, kunnen we de beste dienstverlening leveren." Zelf biedt Raethuis een softwarepakket aan dat speciaal bestemd is voor zzp’ers en kleine ondernemingen. Hiermee kunnen klanten via app’s op hun telefoon hun hele administratie raadplegen en continu inzicht hebben in hun kosten, omzet en balansoverzichten. Voor de wat grotere mkb-bedrijven wordt Twinfield ingezet, waar nog meer mogelijkheden zijn, zoals koppelingen met kwantitatieve automatiseringen. Het streven is om door de inzet van slimme automatiseringsoplossingen tijd te besparen te realiseren waardoor meer tijd beschikbaar is voor advisering.

Twan van Zandvoort (ElkeDagBij): ‘De ondernemer hoeft nooit meer te boekhouden’

Administratiekantoor ElkeDagBij is eind 2013 opgezet vanuit de overtuiging dat de boekhouding voor ZZP’ers en ondernemers in het MKB een stuk gemakkelijker kan. Zowel ondernemers als kantoren die hun eigen administratiesoftware willen upgraden, kunnen aankloppen bij het administratiekantoor. Het uitgangspunt: alles automatiseren wat geautomatiseerd kan worden. “Hierdoor kunnen ondernemer én kantoor hun tijd beter besteden”, aldus algemeen directeur Twan van Zandvoort. "De ondernemer hoeft nooit meer te boekhouden."
"Wij nemen met de nieuwste internettechnieken de totale boekhouding uit handen. Verder houden we de kosten laag. Je start vanaf € 62,50 per maand plus de jaarrekening voor € 5,- per maand, all inclusive. Dat is echt een ongelofelijk laag bedrag, maar wel reëel, want als je goed automatiseert, sluit je een heleboel kosten uit." En toch lukt het ElkeDagBij om geld te verdienen. "Een kwestie van slim automatiseren, en standaardiseren." Ook accountantkantoren kunnen gebruik maken van ElkeDagBij om administraties voor hun klanten bij te houden. Ook hier geldt: met minimale inspanning een actuele administratie. ElkeDagBij doet het werk."

Gerelateerde artikelen