Pieter Zwart van Coolblue winnaar EY Entrepreneur Of The Year 2016
Tijdens de finale in Schouwburg Kunstmin in Dordrecht, namen zij donderdag de awards in ontvangst. De awards werden dit jaar voor de eenentwintigste keer uitgereikt. Daarnaast heeft Jumbo Supermarkten de Family Business Legacy Award 2016 gewonnen. Deze award werd in Nederland voor het eerst uitgereikt.
Entrepreneur Of The Year winnaar Pieter Zwart
De onafhankelijke jury benoemde Pieter Zwart van Coolblue tot winnaar in de categorie Entrepreneur Of The Year. Deze winnaar is volgens de jury een ondernemer die vanuit het niets is begonnen met als ambitie om hét voorbeeldbedrijf te worden op het gebied van klantgericht ondernemen, en die daarmee niet alleen voor zijn medewerkers, maar voor heel ondernemend Nederland een boegbeeld is geworden.
Pieter Zwart ontving de award uit handen van de EY Entrepreneur Of The Year winnaar in 2015 Marco van Zijverden, CEO van Dutch Flower Groep. Pieter Zwart zal als Nederlandse winnaar in juni 2017 deelnemen aan de World Entrepreneur Of The Year verkiezing in Monaco.
Emerging winnaar Jaap Korteweg
Jaap Korteweg van De Vegetarische Slager ontving de award voor Emerging Entrepreneur Of The Year uit handen van Pieter van der Does van Adyen. Korteweg heeft de jury overtuigd en geïnspireerd met een volstrekt unieke visie.
Hij vertaalt oprecht idealisme in down-to-earth ondernemerschap, durft daarbij de gebaande paden te verlaten en bouwt op die manier niet alleen aan een succesvol bedrijf, maar ook aan een legacy van potentieel onschatbare waarde.
Succesvol ondernemerschap
De EY Entrepreneur Of The Year award wordt jaarlijks in ruim zestig landen uitgereikt. De verkiezing is bedoeld om succesvol ondernemerschap te belonen en zichtbaar te maken, zodat deze succesvolle ondernemers anderen kunnen inspireren en motiveren met hun visie, passie, overtuiging en excellent leiderschap.
Ernst Groenteman, Programma Directeur EY Entrepreneur Of The Year: “Tijdens de finale stonden de ondernemers als legacy builders in de spotlights, die met hun passie, leiderschap en eigenheid impact hebben op hun branche, de maatschappij en op de mensen om hen heen. De winnaars laten zien dat je vanuit een idee en visie ondernemingen van wereldklasse kan ontwikkelen.”
Winnaar Family Business Legacy Award
Nieuw dit jaar is de uitreiking van de Family Business Legacy Award. Jumbo Supermarkten won dit jaar de Family Business Legacy Award 2016.
Tijdens de finale werd Jumbo als winnaar geroemd als een bedrijf dat intelligent met de status 'familiebedrijf' omgaat. Het is een bedrijf dat weet dat het zijn van een familiebedrijf op zichzelf geen garantie is voor succes, maar dat het aankomt op precies de goede mix tussen familiewaarden en professioneel leiderschap.
Een bedrijf dat zichzelf omschrijft als 'één familie van 60.000 medewerkers'. Medewerkers die worden gestimuleerd om eigen initiatief en verantwoordelijkheid te nemen en die daar ook de ruimte voor krijgen, en voor wie trots misschien wel de belangrijkste arbeidsvoorwaarde is.
De EY Family Business Legacy Award wordt wereldwijd uitgereikt aan succesvolle familiebedrijven. De winnaar wordt lid van het wereldwijde Family Business Network en neemt deel aan het exclusieve Family Business Summit in Monaco tijdens EY World Entrepreneur Of The Year.