Past uw stijl van leidinggeven bij een adviespraktijk?

Als u heeft besloten het aandeel advisering in uw orderportefeuille te vergroten, dan zult u merken dat de praktijk weerbarstiger is dan verwacht. Hoe komt dat? In dit blog richt ik uw aandacht op de stijl van leidinggeven. Moet deze worden aangepast?

Veel accountantskantoren werken op basis van declarabele uren. De grondgedachte in de branche is om zoveel mogelijk van deze uren te maken. Dat geldt niet alleen voor de medewerkers, maar tevens voor de leidinggevenden. Zij zijn veelal ook actief in het primaire proces. Wekelijks dan wel maandelijks wordt bijgehouden of er fluctuaties optreden. Zijn er negatieve tendensen waar te nemen, dan zal bij leidinggevenden de neiging ontstaan om in te grijpen.

Bij het advieswerk pakt deze aanpak averechts uit. Vaak maakt het verzamelen en analyseren van gegevens onderdeel uit van de opdracht. Deze uren zijn dikwijls niet direct declarabel. Medewerkers, die hiervoor – uit kortzichtigheid – ter verantwoording worden geroepen, zullen dan de neiging hebben om het advieswerk links te laten liggen. Met het idee: de baas vindt het niet zo’n lucratieve tijdsbesteding.

Een ander belangrijk punt waarop de leidinggevende bedacht moet zijn, is het verschil in mentaliteit tussen accountants en adviseurs. Reactief versus proactief, creatief versus routine, zekerheid versus onzekerheid, risicovol versus risicomijdend, et cetera. Voor het advieswerk moet je bepaalde eigenschappen bezitten met als belangrijkste: creativiteit, het kunnen omgaan met onzekerheid, (verantwoorde) risico’s nemen, initiatief tonen en elkaar in teamverband sterker kunnen maken.

Het advieswerk gedijt het beste in een werkklimaat zonder een strakke hiërarchie tussen leidinggevenden en medewerkers. Samenwerken (het delen van kennis en het vormen van nieuwe inzichten) staat bovenaan. In een nieuw gevormd groepje adviseurs meldt de ‘natuurlijke leider’ zich vanzelf: hij of zij die de meeste affiniteit met en de meeste kennis over het onderwerp heeft.

De adviesmaterie is vaak complex. Succes staat of valt daarom ook met reflectie; tijd nemen om zaken goed te overdenken en vervolgens met anderen door te praten. Zelfkennis van de adviseur is de belangrijkste succesfactor.

Een coachende en dienende stijl van leidinggeven is hierbij het meest effectief. De leiding van de adviespraktijk dient een duidelijke strategie voor te staan, aangevuld met een forse dosis ambitie. De focus ligt op strategie en ambitie. Al het andere is afleiding en rijp voor eliminatie. Dat alles bepaalt het succes.

Nogmaals, bij een adviespraktijk past een heel andere stijl van leidinggeven dan bij accountancy. Deze omschakeling is supercomplex, kost veel tijd en is dus een enorme klus.

Lees ook:

• Op zoek naar winstgevende groei

[Door: Nico de Vrij, eigenaar Darts Business Development. “Mijn passie is om accountantskantoren te leren hun potentieel te ontdekken en te benutten.”]

Gerelateerde artikelen