Past de cultuur van een accountantskantoor bij een adviesorganisatie?

Accountants beschouwen hun werk als een vak in de klassieke betekenis. De opleiding is zwaar en lang. Dat 'vakmanschap' zie je terug in de structuur van de organisatie, Aan de top staan de accountants en fiscalisten, die aparte afdelingen vormen. Hun aandacht richt zich primair op het vak, terwijl bij adviesorganisaties de focus zich richt op de klant, een branche en op bepaalde specialisaties. De vraag 'Wat houdt de klant bezig' staat daarbij centraal. Doordat er een mismatch is tussen de structuur en waar het bij een adviesorganisatie om draait, worden veel advieskansen- en mogelijkheden gemist. Bijvoorbeeld bij vaktechnisch overleg wordt niet ingegaan welke klanten behoefte hebben aan de nieuwe kennis en hoe je die kennis verkoopt.

In hun pogingen meer winst te genereren namen de meeste accountantskantoren maatregelen om de efficiency te verbeteren, bijvoorbeeld met slimmere IT, waardoor het personeelsbestand kon worden verkleind en de winst steeg. Bij adviesorganisaties is efficiency niet een primair doel. Daar gaat het om de klant bij te staan om diens targets te halen. Hoe? Dat verschilt per klant. Elke klant is anders.
 
De cultuur is een belangrijke succesfactor. Dat betekent als de omzet daalt, de oorzaak ook in de cultuur gezocht moet worden. Ingesleten gewoontes vormen de basis van een bedrijfscultuur; ook bij accountants. Hoe lastig het is om oude gewoontes te wijzigen, weet een ieder persoonlijk. Hoe moeilijk is het dan om tot een cultuuromslag bij een hele organisatie te komen. Dat kost veel (niet declarabele) tijd (maanden, jaren) en inspanning. Niet voor niets zeggen mensen: als je iets wilt laten mislukken, maak er dan een cultuurverandering van.
 
In mijn vorige blogs heb ik stilgestaan bij de verschillen tussen een accountantskantoor en een adviesorganisatie: de stijl van leiding geven, de omgang met klanten en het type medewerker. (Te) veel hindernissen moeten overwonnen worden om een succesvolle overgang naar een adviesorganisatie te maken. Meestal begint zo’n veranderingstraject veelbelovend, maar na enkele maanden verzandt het proces en valt men weer terug in de oude, vertrouwde patronen. Niemand heeft meer energie over, waardoor de verandering is verworden tot het trekken aan een dood paard. Bij accountantskantoren is het eerder regel dan uitzondering dat omvangrijke veranderingstrajecten mislukken vanwege de cultuur (druk op declarabele uren).
 
Ik heb een aantal belangrijke oorzaken benoemd op grond waarvan de huidige situatie is ontstaan. Natuurlijk is het mogelijk om in korte tijd een succesvolle adviespraktijk op te zetten voor een accountantskantoor en ook nog tegen minimale kosten en risico’s.
 
In samenwerking met een aantal ondernemers en adviseurs heb ik daarvoor een methode ontwikkeld die ik u graag toelicht. We kunnen dat doen in een ochtend (of een middag), waarbij we de oplossing illustreren aan de hand van een actuele situatie bij een cliënt, zodat u de voordelen van onze aanpak zelf kunt ervaren.
 
Bel met Nico (06-43029853), Mike (06-42228955) of Will (06-53232035), dan maken we een afspraak, zodat u op een praktische en creatieve manier de waarde van onze methode kunt ervaren.

Zie ook mijn gerelateerde blogs:

[Door: Nico de Vrij, eigenaar van Darts Business Development. “Mijn passie is om accountantskantoren te leren hun potentieel te ontdekken en te benutten.”]