Pas op: de mobiele organisatie ontstaat eerder bottom up dan top down

Herkenbaar: werknemers die zelf toepassingen verzinnen die hun het werk vereenvoudigen of aangenamer maken waar de top van de organisatie geen weet van, en zeker geen controle over heeft. Een gevaarlijke ontwikkeling, aldus Oracle in het rapport ‘Simply Connected: Mobility And The Transformation Of The Enterprise’.

U neemt al lang geen dik stratenboek mee in uw auto, als u naar een nieuwe klant gaat. Zijn adres staat in uw telefoon. U plakt geen foto’s meer in na de vakantie. U facetimet of skypet met uw kind in verre landen, en stuurt haar via uw mobieltje wat extra geld. Terwijl u een waarschuwing krijgt van hetzelfde apparaat dat u over drie kwartier een functioneringsgesprek moet houden met die kritische medewerker. Maar slechts een op de vijf professionals die Oracle in het najaar van 2014 ondervroeg zegt dat hij/zij op het werk alles kan doen met of via een mobiel apparaat. Ook een op de vijf meldt zelfs dat de werkgever alles doet om werken via een mobiel apparaat te ontmoedigen. Tegelijk is maar 18% van mening dat die werkgever ‘in control’ is over het gebruik van mobiele apparaten door de werknemers. En 15% geeft toe dat ze zelf een manier gevonden hebben om de beveiliging en andere restricties te omzeilen.

Een gevaarlijke ontwikkeling, aldus Oracle in hun uitgebreide rapport Simply Connected: Mobility And The Transformation Of The Enterprise – het is mooi dat uw werknemers zelf toepassingen verzinnen die hun het werk vereenvoudigen of aangenamer maken, maar het kan niet zo zijn dat bottom-up processen geïntroduceerd worden waar de organisatie geen weet van, en zeker geen controle over heeft. Maar intussen gebruiken 6 van de 7 miljard bewoners van onze planeet een mobieltje, aldus de Verenigde Naties onlangs. En dat maakt ontelbare nieuwe business modellen mogelijk en opent evenveel nieuwe markten voor evenveel nieuwe toepassingen. Intussen blijven de meeste ondernemingen in de kerntaken afhankelijk van hun oude systemen, die inmiddels wel in zwaar beveiligde forten zijn veranderd.

Die forten worden van alle kanten bedreigd en afgebroken. Klanten veranderen zelf hun gegevens, en betalen rekeningen zonder dat uw afdeling debiteuren er aan te pas komt. Uw medewerkers graven zelf tunnels onder de muren, zonder dat u het in de gaten heeft. U heeft inmiddels een tactiek ontwikkeld om op elk incident te reageren – maar waar blijft uw integrale BYOD-strategie? Hoe blijft u in control over de bedreigingen en zet u toch de poorten open voor nieuwe kansen?

www.oracle.com

Gerelateerde artikelen