Paardkrachtig communiceren gevraagd!
Aspecten die ons als accountants bij de dagelijkse uitoefening van ons vak raken. Eigenlijk wordt iedere accountant wel (vrijwel) dagelijks geconfronteerd met de eigen presentatie. Aan de orde kwamen bijvoorbeeld vragen zoals:
- Hoe kom je als accountant over op je toehoorder?
- Hoe bereik je wat je als accountant wilt bereiken wanneer je een assistent of een klant confronteert met de impact van “fouten”? Hoe breng je deze over aan de andere partij?
- Welke informatie breng je wel over en welke informatie (nog) niet?
Vanuit de psychologie en coaching is reeds jaren bekend dat uit het omgaan met paarden veel te leren is . Via trainingen met behulp van paarden wordt – rekening houdend met de omstandigheden, de hulpvraag en de leerontwikkelingscurve van de coachee – geleerd ‘positief krachtig’ te communiceren; paardkrachtig communiceren. Krachtig, want hoe krijg je met behulp van communicatie 600 PK ‘juist’ in beweging? Dergelijke communicatie houdt onder meer in: het bewaken van je grenzen, het rekening houden met de context van de ander en het afwisselen van communicatiestijlen.
Zelf kon ik kort na de gevolgde training het geleerde al snel gebruiken in de door mij gegeven training “De nieuwe MKB controleverklaring”. “Paardkrachtige communicatie” was daarbij een onderwerp dat specifiek aan de orde kwam bij het deelonderwerp “bestuursverslag”.
De accountant hoefde tot voor kort alleen te controleren of het bestuursverslag alle vereiste informatie bevatte en of dit verenigbaar was met de jaarrekening. Met ingang van boekjaar 2016 moet de accountant het bestuursverslag ook nagaan op materiële onjuistheden. Uit een NBA consultatie en een ronde tafelsessie over de accountant en het bestuursverslag blijkt, dat gebruikers behoefte hebben aan een oordeel over het bestuursverslag in de controleverklaring bij de jaarrekening. Het behoeft geen betoog dat dit niet alleen voor ondernemers wijzigingen inhoudt, maar ook voor de accountants die de jaarrekeningen (en het bestuursverslag) controleren.
Potentiële weerstand is evenwel niet onwaarschijnlijk, immers:
- wie betaalt de extra werkzaamheden van de accountant? Dat zal niet het maatschappelijk verkeer zijn dat de wijzigingen wel heeft geïnitieerd!
- ook de vaktechnische uitdagingen voor de accountant kunnen een bron van weerstand zijn.
- de ondernemers zullen ook extra informatie moeten ‘oplepelen’?
Nu de wetsvoorstellen en geconsulteerde plannen definitieve wetgeving hebben opgeleverd, is er geen andere keus: naleving van deze wetgeving is verplicht. Ook hier is naar mijn mening het paardkrachtig communiceren op zijn plaats. Enkele ideeën hoe dit vormgegeven zou kunnen worden zijn wat mij betreft:
Grenzen |
Context van de ander |
Communicatie |
Benoem naar klanten: De wetswijzigingen Het rapport “In het Publiek Belang met daarin maatregel 4.3 inzake de controleverklaring” De nadrukkelijke wens die gebruikers hebben getuige het NBA onderzoek. |
Besteed nadrukkelijk aandacht aan het volgende: De ondernemersleiding moet meer informatie opleveren, soms ook informatie die zij daarvoor mogelijk niet opleverde. – Bestuursverslagen bevatten meer informatie (meer transparantie) |
Communiceer vroeg in het controleproces met de klant over de wijzigingen, de grenzen en de context.
|
Wijs klanten op de noodzakelijke naleving van deze bepalingen. |
Wijs hen ook op: Dat er meer tijd benodigd is van de accountant; – Dat dit (mogelijk) extra kosten met zich meebrengt. |
Organiseer klantenpanels, klantbijeenkomsten waarin gezamenlijk over de materie van gedachten kan worden gewisseld. Mogelijk ontstaan ‘good practices’, in elk geval zal blijken dat de ondernemer ‘niet de enige is’. |
Maar ook op: De gevolgen bij het niet naleven (en de impact op de controleverklaring) en bij het bewust niet naleven van wet- en regelgeving (de verplichtingen voor accountants in relatie tot de VGBA: heroverwegen integriteit etc.) |
Maar ook op: Uw onderneming speelt een belangrijke rol in de samenleving. U heeft te maken met stakeholders bij de onderneming. Mooie gelegenheid om uw verantwoordelijkheid te pakken en helder te communiceren! – Een niet aangepaste controleverklaring ten aanzien van het bestuursverslag is een positief signaal naar de stakeholders! |
Ontwikkel een efficiënte (controle)aanpak: Interne kennis bij de controleteams bevorderen (training) Reserveer in de sjablonen (bespreekpunten etc.) ruimte voor het bestuursverslag (informatiebehoefte etc.) – Brainstorm tijdig met het team welke ontwikkelingen en informatie redelijkerwijs verwacht mag worden in het betreffende verslag. |
De doelstelling van de wijzigingen is uiteindelijk het herstel van het vertrouwen in het werk van accountants. In onze trainingen proberen wij zelf hieraan een steentje bij te dragen met allerhande andere praktische tips die helpen de uitdagingen te nemen die met de invoering van de nieuwe regels en het herstel van het vertrouwen gepaard gaan.
Als beroepsgroep moet het ons lukken om de uitdagingen waar we mee te maken hebben te overwinnen! Het vertrouwen komt waarschijnlijk niet te paard, maar de hindernis wordt wel op elegante wijze genomen.
[Drs. Jaschenka van Hout RA, V&A accountants-adviseurs]
http://www.vna-aa.nl/nieuws/entryid/107/5-juli-2016-v-a-presentatietrainingen.aspx
De invloed van paarden op de psyche van de mens is voor het eerst onderzocht in 1909 door de arts R. Piekenbach.