Oracle blijft de grote boze wolf, qua softwarelicentie-audits

“Softwarelicenties zijn de grootste blind spot voor CFO’s”, stelde Mark van Wolferen, directeur van B.lay softwarelicentiemanagement, eerder dit jaar op Accountantweek.
The Campaign for Clear Licensing (CCL) verwijt de grote softwareleveranciers dat zij ‘marktverstorend’ bezig zijn, nu zij wederom hebben vast moeten stellen dat een gemiddelde audit van licenties dezer dagen 200 man- en/of vrouwuur kost, voor de organisatie een goedkeuringsstempel krijgt. De actiegroep ondervroeg een groot aantal professionals en kwam weer tot de conclusies dast Oracle wat haar licentiebeleid en –praktijk betreft als de grootste en meest agressieve boosdoener beschouwd kan worden.
In het onderzoek vroeg men de deelnemers een schatting te maken van de tijd die zij kwijt waren aan een dergelijke software-audit, hen opgedrongen door een leverancier. Uit de antwoorden komt als gemiddelde naar voren, dat zo’n ‘boekenonderzoek’ gemiddeld 7,13 maand duurt en minstens 200 uur werk betekent.
Volgens CCL gebruiken de grote leveranciers de audits als een manier om de concurrentie te blokkeren, en zo verhinderen ze de slachtoffers te innoveren, aldus oprichter van CCL Martin Thompson. “Al die maanden zijn de gebruikers druk met gesprekken met de leveranciers, terwijl ze die tijd veel beter konden gebruiken. Het is een typisch voorbeeld van vendor lock-in!”
AccountantWeek.nl informeert over zaken die voor accountants, medewerkers van mkb-accountantskantoren en hun klanten écht relevant zijn. Schrijf je in voor de nieuwsbrief om altijd op de hoogte te zijn van het laatste nieuws.
Ontvang de gratis nieuwsbrief Word nu lidPersonalia
Vacatures
Markt Update
Vragen over adverteren?

Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
AccountantWeek.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor (finance) professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Daan Commandeur
Partner Manager