Oplichting via Bunq: de bank compenseert toch

De bank heeft de houding van 'eigen schuld dikke bult' laten varen.

Bunq gaat klanten die de dupe zijn geworden van phishing en helpdeskfraude alsnog compenseren. De onlinebank heeft alle gevallen doorgenomen en de gedupeerden die bij het bedrijf bekend zijn, krijgen gemiddeld 85 procent van hun verloren geld terug.

  • 85 klanten van Bunq zijn getroffen door online fraude
  • De bank was moeilijk toegankelijk voor slachtoffers en wilde niets vergoeden
  • Nu belooft de bank in principe volledige compensatie voor gedupeerden

Topman Ali Niknam wil niet zeggen hoeveel slachtoffers Bunq gaat vergoeden en welk schadebedrag daar in totaal mee gemoeid is. De bedragen kunnen per geval verschillen. Eerder maakte de bank bekend dat er vorig jaar 85 slachtoffers van fraude waren.

Onrust over de jonge bank

Er is al wekenlang onrust over de jonge bank. Die ontstond toen NOS en NRC eind mei bekendmaakten dat opvallend veel klanten van Bunq door oplichterstrucs hun geld hadden verloren. Zij tekenden de verhalen op van 28 slachtoffers die samen ruim 1,6 miljoen euro kwijtraakten, gemiddeld bijna 60.000 euro per geval. De gedupeerden zeiden moeilijk contact te kunnen krijgen met medewerkers van de bank en er was kritiek op het gebrek aan beveiligingsmaatregelen.

De bank zegt alle gedupeerde klanten persoonlijk te hebben geïnformeerd over de nieuwe coulanceregeling, waarbij nu het principe geldt ‘schade volledig vergoeden tenzij’. Klanten krijgen voortaan in beginsel honderd procent van de schade vergoed. Per geval kijkt Bunq vervolgens naar “zowel harde criteria als specifieke omstandigheden”, waardoor de bank alsnog zou kunnen besluiten om niet tot coulance over te gaan of de hoogte aan te passen. In schrijnende gevallen wordt extra coulance verleend, aldus de bank. (ANP)

Vertrouwen in financiële instellingen blijft tweeslachtig

Gerelateerde artikelen