Open brief: ‘Afhandeling failliet Imtech is niet goed gedaan’

Imtech-faillissement onthult gebreken in insolventierecht, hervorming noodzakelijk

Het Imtech-faillissement toont ernstige gebreken in de Nederlandse faillissementsafwikkeling. Oud-CFO Marcel Smits bekritiseert de curatoren voor belangenverstrengeling, gebrek aan transparantie en onterechte aansprakelijkstellingen. Eerder schreef de vakwebsite voor overnames & fusies MenA.nl in een artikel al dat de verkoop van Spaanse bedrijven mogelijk te goedkoop van de hand zijn gedaan.

Smits pleit voor hervormingen om bedrijven in moeilijkheden beter te ondersteunen en curatoren meer verantwoording te laten afleggen. Hij waarschuwt dat de huidige situatie potentiële bestuurders en financiers afschrikt, wat kan leiden tot onnodige faillissementen en maatschappelijke schade. Dat schrijft Smits in een open brief aan een vakmediawebsite voor accountants.

• Curatoren Imtech beschuldigd van belangenverstrengeling en gebrek aan transparantie
• Oud-CFO pleit voor hervorming faillissementsafwikkeling en curatorentoezicht
• Tekortkomingen bij grote faillissementen schaden Nederlands ondernemingsklimaat

De afwikkeling van faillissementen en het toezicht daarop in Nederland vertonen ernstige gebreken, stelt oud-CFO Marcel Smits in een open brief aan de staatssecretaris voor Rechtsbescherming. Hij haalt het Imtech-faillissement aan als voorbeeld en pleit voor hervormingen om bedrijven in nood te ondersteunen. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]

Bent u accountant of heeft u te maken met accountancy en wilt u reageren op dit artikel of heeft u een visie op dossiers, issues en (praktische) zaken die voor de sector relevant zijn, stuur dan een reactie naar redactie@sijthoffmedia.nl voor een mogelijke publicatie, blog, analyse of een interviewgesprek.

Marcel Smits, voormalig CFO bij onder andere Vendex KBB, KPN, Sara Lee en Cargill, werd ooit benaderd voor de rol van CFO bij Imtech, maar wees dat af. Toch bleef hij het dossier volgen, zowel voor als na het faillissement. In zijn brief doet hij verschillende aanbevelingen voor verbeteringen.

Volgens de beschikbare informatie zijn er meerdere curatoren betrokken bij de afhandeling van het Imtech-faillissement, belamgrijkste zijn Jeroen Princen en Fouad el Houzi. Eerder werkten de curatoren aan een schikking van tientallen miljoenen met de voormalige bestuurders, commissarissen en KPMG.

Problemen bij Imtech

Imtech raakte in 2013 in de problemen door grootschalige fraude bij Duitse en Poolse dochterondernemingen. De nieuwe bestuurders en commissarissen konden het bedrijf niet redden, en in 2015 ging Imtech failliet. Dit was een van de grootste faillissementen in de Nederlandse geschiedenis.

Volgens Smits schoten de curatoren ernstig tekort bij de afwikkeling van dit faillissement. “De curatoren besloten direct bij hun aantreden dat alle betrokkenen – bestuurders, commissarissen, financiers en de accountant – moesten betalen,” aldus Smits. “Dat was inclusief degenen die juist geprobeerd hadden het bedrijf te redden, zonder enig onderzoek naar hun handelen.” De curatoren hebben nooit een onderzoeksrapport gepubliceerd, ondanks dat de afwikkeling inmiddels al zo’n 40 miljoen euro heeft gekost. Smits stelt dat het nog steeds onduidelijk is of de betrokkenen wel terecht aansprakelijk zijn gesteld. “Dat is een reële vraag,” zegt hij.

Verkochte onderdelen

Sinds 2000 heeft Imtech verschillende dochterbedrijven verkocht, met name rond het faillissement in 2015. Hier zijn enkele verkopen:

1. ICT-divisie: In 2014 verkocht Imtech haar ICT-afdeling aan het Franse VINCI voor €225 miljoen. Deze divisie ging later verder onder de naam Axians.

2. Imtech Marine: Na het faillissement in 2015 werd Imtech Marine verkocht aan PON Holdings en Parcom Capital.

3. Imtech Nordic: Deze divisie, beschouwd als het ‘kroonjuweel’ van Imtech, werd in 2015 voor €130 miljoen overgenomen door het Duits-Zweedse private equityfonds Triton Partners.

4. Imtech Traffic & Infra: Deze divisie werd na het faillissement overgenomen door Egeria.

5. Imtech UK & Ireland: Deze onderdelen werden in 2015 gekocht door private equity-firma Endless, die ze in juli 2023 doorverkocht aan EDF Energy Services.

6. IHC Systems: Imtech verkocht zijn belang in dit samenwerkingsverband met scheepsbouwer IHC, wat resulteerde in een boekwinst van €12 miljoen.

Belangenverstrengeling en gebrek aan transparantie

Daarnaast beschuldigt Smits de curatoren van belangenverstrengeling door samen te werken met beleggersvereniging VEB zonder daarover openheid van zaken te geven. Hij noemt het feit dat de VEB 6,5 miljoen euro ontving van de curatoren zorgwekkend. Verder klaagt hij over “schuiven” met gelden van Imtech en haar dochtermaatschappijen, met als doel de betaling van hun eigen salaris veilig te stellen. Dit heeft geleid tot harde kritiek binnen de beroepsgroep.

Smits benadrukt dat de tekortkomingen in de afwikkeling van het Imtech-faillissement schadelijk zijn voor Nederland. “De in 2013 nieuw aangetreden bestuurders en commissarissen hebben acht jaar in het beklaagdenbankje gestaan,” merkt hij op. Dit zal volgens hem anderen afschrikken om bestuurder of commissaris te worden van bedrijven in moeilijkheden. Ook financiers zijn terughoudend geworden, waardoor levensvatbare bedrijven onnodig failliet kunnen gaan. “Dit veroorzaakt grote maatschappelijke schade,” waarschuwt Smits. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]

Vermoedt u dat dit artikel interessant is voor anderen binnen uw organisatie of netwerk, wijs anderen hier dan op door dit bericht te delen via uw whatsapp, email, Linkedin of Twitter (bovenaan dit artikel).

Oproep tot hervorming

Volgens Smits biedt het Imtech-faillissement inzicht in de ruime bevoegdheden van curatoren, waarbij rechters-commissarissen hen nauwelijks controleren. “Curatoren hebben in grote faillissementen toegang tot aanzienlijke middelen om hun eigen salaris te betalen. Deze middelen moeten zorgvuldig worden aangewend, en er moet verantwoording worden afgelegd.” In het geval van Imtech zijn die middelen volgens Smits gebruikt “om een uitputtingsslag te voeren tegen de bestuurders, commissarissen, financiers en anderen”.

In zijn brief doet Smits een aantal voorstellen aan staatssecretaris Teun Struycken om herhaling te voorkomen. Hij pleit ervoor dat curatoren bestuurders alleen aansprakelijk mogen stellen als hun fouten binnen een redelijke termijn, met grondig onderzoek, kunnen worden aangetoond. “Voor uitputtingsslagen is in Nederland geen plaats,” stelt hij.

De brief is niet alleen aan de staatssecretaris gestuurd, maar ook aan de voorzitter van Recofa, het overlegorgaan van rechters-commissarissen, en aan de voorzitter van INSOLAD, de vereniging van insolventierechtadvocaten.

Als toonaangevende bron voor accountantnieuws, strategieën en inzichten in finance en accountancy, helpt accountantweek.nl accountants, controllers en hoger financieel management om voorop te blijven lopen. Schrijf u daarom nu in voor de heldere, korte en makkelijk leesbare nieuwsbrief van Accountantweek voor een overzicht van al het relevante nieuws, alle unieke en inspirerende (netwerk)evenementen en belangrijkste meningen of volg ons op Linkedin.