Op zoek naar nieuwe klanten accountant?
Dat het vinden van nieuwe klanten een hot topic is binnen accountants- en administratiekantoren blijkt uit de MKB Business Barometer 2016. Ruim de helft (51%) van de respondenten stelt dat dit een top-3 prioriteit is voor dit jaar, gevolgd door het voldoen aan nieuwe wet- en regelgeving (42%) en verbetering van de klanttevredenheid (28%). Daaruit kan je concluderen dat klanten niet meer vanzelfsprekend komen aanwaaien. En zelfs belangrijker is dan traditionele accountancythema’s als het voldoen aan wet- en regelgeving of kostenbeheersing.
Toenemende margedruk
De vraag is alleen: hoe haal je klanten binnen anno 2017? Toegegeven, de traditionele manier van mond-tot-mond benadering werkt nog altijd uitstekend. Alleen door digitalisering en de toegenomen efficiency kan je meer klanten aan. Sterker nog, die heb je nodig om een gezonde bedrijfsvoering te behouden, vanwege de toenemende margedruk. Maar het mooie is: die klanten hoeven niet perse bij je om de hoek gevestigd te zijn. Het is niet voor niets dat het aantal digitale accountantskantoren groeit. Als traditioneel kantoor kun je prima profiteren van de digitale ontwikkelingen. Nu de economie weer vleugels krijgt (2,7 groei van het BBP, aldus het CPB), nemen ook de kansen voor administratieve dienstverleners een hoge vlucht. Dat betekent klanten werven maar dan op een slimme manier. Een goed vindbare website met heldere wervende informatie is de basis.
Zet sociale media in
Gebruik ook sociale media in je zoektocht naar nieuwe klanten. Nog niet zo heel geleden werd Facebook beschouwd als digitale ontmoetingsplaats voor de jeugd. Dat blijkt anno 2017 achterhaald. Er zitten 10,9 miljoen Nederlanders op Facebook, waarvan 7,5 miljoen dagelijks, ook tijdens werktijd. Dit blijkt uit het social media-onderzoek 2017 van Newcom Research. Facebook inzetten voor klantenwerving is dus aantrekkelijk en laagdrempelig. Het mooie is dat je heel gericht kunt adverteren. Daardoor verspil je geen geld en kom je bij je doelgroep terecht. Hoe je een vliegende start maakt met adverteren op social media, lees je in dit blog. Social media inzetten is effectief, het neerzetten van een relevante boodschap, is minstens net zo belangrijk. Hoe je effectieve content schrijft, staat beschreven in dit blog.
Accountants Center
Een goed vindbare website is de basis. Werven via social media is effectief, maar dat kost wel geld. Er is nu speciaal voor accountants- en administratiekantoren een effectieve en gratis optie om bekend te raken bij ondernemers die zoeken naar jou. Maak een kantoorprofiel aan op het Accountants Center. Dit is een online platform waar je jezelf als kantoor kunt profileren: je diensten, certificering, branchefocus en klantfocus. Je hebt dan toegang tot duizenden ondernemers die op zoek zijn naar een accountants- of administratiekantoor. Door slimme technieken word je gevonden door relevante potentiële klanten.
Gratis offerte-aanvragen
De ondernemer kiest zelf bij wie hij een offerte aanvraagt op basis van expertise. Er zit geen limiet aan het aantal offerte-aanvragen van ondernemers. Lijkt je dat interessant, zorg dan voor een aantrekkelijk kantoorprofiel. Dit is makkelijk en bovendien gratis, ook als je geen klant bent van Exact. En ook hoef je niet te betalen voor de offerte-aanvragen van ondernemers. Sterker nog, Exact investeert in marketingcampagnes rondom het Accountants Center. Hierdoor komen kantoorprofielen in de regio specifiek onder de aandacht bij ondernemers in die regio. Daarom is een relevant kantoorprofiel maken extra interessant.
Waarom gratis?
Nu zul je je wellicht afvragen: gratis waarom doet een commercieel bedrijf als Exact dit eigenlijk? Heel simpel: Exact wil ondernemers ondersteunen om uit te groeien tot drijvende kracht van de economie. Accountants, zijn de vertrouwenspersonen van de ondernemer en voorzien hem van slim advies die hun groei ondersteunt. Exact ziet accountants als partners. Daarom willen we jullie helpen om nieuwe klanten te zoeken.
Maak een kantoorprofiel aan op het Accountants Center
(Exact)