Ontdek de 3 succesfactoren voor accountants

De markt voor accountants- en administratiekantoren verandert snel en daarmee ook de verwachtingen van je klanten. Dat betekent dat er kansen ontstaan voor kantoren die beseffen dat je met boekhouden niet langer onderscheidend bent. Ook al heb je nu nog een trouwe klantenschare.

Druk op omzet
Hoe ziet deze nieuwe wereld er dan eigenlijk uit? Niemand hoeft je waarschijnlijk te vertellen dat de toenemende concurrentie en digitalisering de omzet onder druk zetten. Net zoals nieuwe spelers op de markt die agressieve bedrijfsmodellen met vaste prijzen hanteren om nieuwe klanten aan te trekken – jouw klanten.

De verwachtingen van klanten veranderen
Maar er is nog een andere belangrijke verschuiving opgetreden in de verwachtingen van de klant. Naast het verzorgen van de boekhouding zijn mkb’ers van vandaag juist op zoek naar strategisch advies.  Hier kunnen accountant nog wel een inhaalslag maken want 20% (Exact MKB Barometer) van de ondernemers vindt dat zijn accountant meer kennis van hun branche moet hebben.

Maar wat nu?
Allereerst is het nu tijd om jezelf te transformeren in die proactieve bedrijfsadviseur met grondige kennis van de branches van je klanten. Specialiseer jezelf en help je klanten groeien. Maar hoe?

[avg-advertorial slug=”ben-jij-een-moderne-accountant”]

Waar ligt je groeipotentie?
Het ligt voor de hand om te beginnen met het verbeteren van de efficiëntie. Bijvoorbeeld door processen te standaardiseren en te automatiseren kun je tijd en kosten besparen. Hierdoor heb je meer tijd over om proactiever met je klanten samen te werken: inzicht krijgen in hun bedrijven, sectoren en uitdagingen. Zo kun je een persoonlijkere aanpak bieden gecombineerd met relevant advies, waarmee je zorgt voor nieuwe kansen en nieuwe inkomsten.

Ken de uitdagingen van je klant
Als accountant wil je advies geven dat echt van meerwaarde is. Om dat te kunnen doen, moet je weten wat de uitdagingen van je klanten zijn. Dankzij de onderstaande top 3-lijsten heb je alvast een streepje voor!

De juiste software voor proactieve accountants
Hebben je klanten meer inzicht nodig om hun onderneming te laten groeien? Dan ben jij degene bij wie zij aankloppen. Maar, als je ze dat inzicht wilt bieden en de verwachtingen wilt overtreffen, dan heb je de juiste tools nodig. Wil je eens met een adviseur sparren over welke tools je nodig hebt om jouw klanten beter te bedienen? Neem gerust contact met ons op.

[Martin van Vliet heeft al meer dan 25 jaar ervaring in de accountancymarkt en werkt sinds 2015 bij Exact. In de rol van Principal Product Marketing]