Onlineomzet detailhandel breekt record door corona

De onlineverkopen in de detailhandel kenden in het tweede kwartaal een nog niet eerder vertoonde groei. De onlineomzet was in het tweede kwartaal bijna 55 procent hoger dan een jaar eerder, de hoogste groei ooit gemeten, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Er werd online veel geshopt omdat mensen door de coronamaatregelen thuisbleven en winkels hun deuren sloten.

Bij verkopers die alleen producten online aanbieden was de omzet 45 procent hoger. Bij winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, was de groei maar liefst 68 procent. Wanneer de verkoop in fysieke winkels wordt meegerekend, komt de totale omzet in de detailhandel uit op een groei van 5,9 procent.

Met name supermarkten deden het goed door onder meer hamstergedrag en gedwongen thuisconsumptie vanwege de sluiting van de horeca. De omzet van speciaalzaken zoals slagerijen, groentezaken, kaaswinkels en slijterijen groeide ook onder de corona-omstandigheden.

Verder zagen doe-het-zelfzaken, elektronicawinkels en zaken voor meubels en woninginrichting hun omzet stijgen. Tijdens de lockdown zijn mensen meer gaan klussen in huis. Schoenen- en kledingwinkels noteerden juist een forse omzetdaling. Bij die laatste twee categorieën werd rond een kwart minder verkocht. De gehele non-foodsector kwam daardoor in de min uit.

De ondernemers in de detailhandel zijn minder optimistisch over de vooruitzichten voor het derde kwartaal, stelt het CBS. Het aantal uitgesproken faillissementen in de detailhandel is vooralsnog wel stabiel. Afgelopen kwartaal werden 96 faillissementen uitgesproken in de detailhandel, een jaar eerder waren dat er 98.