Online marketing tips voor boekhouders en accountants

Is online marketing alleen iets voor dure bureaus en webshops? Zeker niet! Wanneer je (potentiële) klant ‘online is’, is het interessant om online marketing in te zetten. Dat geldt dus ook voor jou als boekhouder of accountant. Maar wat houdt online marketing precies in en wat kun jíj ermee? Na het lezen van de 6 praktische tips in deze blog weet je hoe je dit succesvol inzet.

Het woord marketing bestaat sinds 1894. Marketing draaide – net als nu – om het creëren van waarde en  bekendheid voor een product of dienst. Het was destijds echter volledig productgericht. In de loop der tijd verschoof de marketingfocus meer en meer richting de klant. De Amerikaanse marketinggoeroe en professor Philip Kotler speelde hierbij vanaf de jaren 50 een belangrijke rol. Kotler definieert marketing als volgt (vrij vertaald):

Marketing is de wetenschap en kunst van het verkennen, creëren en leveren van waarde voor de klant om daar vervolgens waarde van de klant voor terug te krijgen.

Marketing werd gedurende de 20ste eeuw niet alleen klantgerichter, het vakgebied verbreedde ook aanzienlijk. De nieuwe technologieën volgden zich in razend tempo op. Eén daarvan, de uitvinding van het internet, opende de deuren voor een compleet nieuw domein: online marketing.

De geboorte van online marketing
De allereerste website werd op 6 augustus 1991 gepubliceerd door Tim Berners Lee. Dit was een online pagina van CERN, het Europese instituut voor kernfysica in Zwitserland. Het internet was dus bedacht voor academische doeleinden, maar marketeers zagen al snel potentie in dit nieuwe medium. In 1993 ging de eerste online banner live, wat wordt gezien als de officiële start van online marketing.  Tegenwoordig kun je een product of dienst eigenlijk niet meer vermarkten zónder online kanalen.

Mooie successen
Online marketing groeide vanaf 2010 uit tot het belangrijkste marketing-vakgebied. Als je weet hoe je je doelgroep via online kanalen kunt bereiken, zijn hier mooie successen te behalen. Voor iedereen, voor elk budget. Is jouw boekhoud- of  accountantskantoor er klaar voor?

Online marketing onmisbaar? Ja!
Veel boekhoud- en accountantskantoren zien doorverwijzing door derden als hun belangrijkste ‘klantenwerver’. Hoe goed mond-tot-mondreclame ook voor je werkt, je kunt het internet eigenlijk niet meer negeren. Maar liefst 97% van de Nederlanders heeft toegang tot internet, zo blijkt uit de meest recente meting uit 2019. Dit maakt internet dé plaats om (toekomstig) ondernemers te bereiken.

Als consumenten of ondernemers een probleem hebben, starten ze vaak online met het zoeken naar een oplossing. Als ze daar niét beginnen, zoeken ze toch vaak op internet naar aanvullende informatie. Heeft iemand jouw bedrijf mondeling aan een ondernemer getipt? Dan zoekt die ondernemer jouw bedrijf waarschijnlijk toch online even op. Wanneer je dan niet of slecht online vindbaar bent, loop je alsnog nieuwe klanten mis. En een goede website is slechts een klein onderdeel van goede online marketing.

Waar begin je met online marketing? Wat moet je wel doen (en wat niet)? SnelStart helpt je op weg met deze praktische tips.

Tip 1: ken je klant!
De belangrijkste regel van (online) marketing is dat je je verplaatst in de schoenen van je (potentiële) klant. Het is essentieel dat je begrijpt wie je doelgroep is en wat hij wil. Beantwoord voor jezelf de volgende vragen:

✔ Welk type zzp’er en/of ondernemer wil je online bereiken?
✔ Welke type nieuwe klant levert jou de meeste omzet op?
✔ Waar loopt jouw ideale nieuwe klant tegenaan bij het doen van de administratie?
✔ Wat wil deze zzp’er/ondernemer graag bereiken?
✔ Wat zijn voor de doelgroep de belangrijkste overwegingen om voor jouw kantoor te kiezen?

De antwoorden vormen de basis in wat je communiceert in al je uitingen, van je website tot advertenties en social media. Ligt jouw potentiële klant ’s nachts wakker van de btw-aangifte of juist van het inzichtelijk krijgen hoe hij of zij er financieel voorstaat? Speel hierop door in jouw marketinguitingen aan te geven hoe jij deze pijn weg kan nemen.

Bonustip: Weet waar je klant zich online bevindt. Je kunt je potentiële klant pas bereiken als je weet waar hij online uithangt. Zo kun je op de juiste plaats adverteren. Is dit bijvoorbeeld vooral op LinkedIn of juist meer op Facebook of Instagram? Is er misschien een lokale ondernemerswebsite waarop je kunt adverteren? Of een regionale krant of ondernemerssite waar je advertenties kunt plaatsen? Breng dit vooraf zo goed mogelijk in kaart.

Tip 2: Laat zien dat jij de expert bent
Net als bij mond-tot-mondreclame draait het bij online klantenwerven om vertrouwen. Zorg dat je met je online marketing-uitingen vertrouwen wint. In de administratiebranche is dat zelfs éxtra belangrijk, want een zzp’er of ondernemer geeft jouw kantoor complete inzage in zijn financiën. Hoe win je dat vertrouwen?

Schrijf bijvoorbeeld artikelen op je website. Of start een vlog. Plaats regelmatig nieuwe publicaties die relevant zijn voor je klanten en deel ze via je nieuwsbrief en/ of social media. Laat ook bestaande klanten aan het woord op je website via citaten, uitgebreide recensies of video’s waarin ze uitleggen welke meerwaarde jouw kantoor hun onderneming heeft opgeleverd.

Want jij weet dat je een expert bent in jouw vakgebied, maar je potentiële klanten weten dat nog niet. Door je kennis en goede klantervaringen te delen, geef je ondernemers het vertrouwen dat ze bij jou aan het juiste adres zijn voor hun financiële zaken. Het versterkt de positionering van jouw kantoor als toonaangevend expert.

Tip 3: Werk aan je website
Je website is het visitekaartje van jouw kantoor. Als je website geen vertrouwen uitstraalt of je klant niet aanspreekt, heeft het weinig zin om potentiële klanten vanuit advertenties naar je site te sturen. Dan ben je je bezoekers zo weer kwijt. Kortom: zonder goede website is online marketing zonde van je energie.

Bij Tip 1 las je hoe belangrijk het is om te weten wat jouw potentiële klant bezighoudt als het gaat om hun administratie. Waar liggen zij ’s nachts wakker van? Zorg dat je deze vragen beantwoordt op jouw website. Creëer herkenning zodat de klant denkt ‘ja, dat probleem heb ik ook’ en leg uit hoe je de klant ontzorgt in zijn administratie. Haal hierbij ook aan waarom klanten juist voor jouw kantoor moeten kiezen (ten opzichte van de concurrent).

-> Wist je dat een bezoeker van je website onbewust binnen 10 seconden beslist of hij op je website blijft of niet? De belangrijkste graadmeter hierbij is of de website aansluit bij wat de bezoeker verwacht (Bron: Marketingfacts).

Dit waren 3 tips. Ben je enthousiast geworden en wil je alle 6 tips lezen? Inclusief een top 40 met online marketing termen, zodat je online marketing straks helemaal in de vingers hebt?

Lees het artikel hier verder op snelstart.nl, zodat je stap voor stap aan de slag kunt met je online marketing.

Gerelateerde artikelen