Online folder verkoopt even goed als papieren
Uit onderzoek van TNS NIPO naar de effectiviteit van reclamefolders blijkt dat online folders net zo vaak aanzetten tot aankoop als de papieren variant. Maar ze zorgen voor meer fysiek winkelbezoek dan papieren.
De reclamefolder blijft onverminderd populair: 92% van de consumenten leest wel eens een folder, hetzij op papier, hetzij online; 14 % leest zelfs alleen online folders. Het bereik van de online folder is met 72% wel iets lager dan die van de papieren variant (78%).
Maar online folders zorgen voor meer traffic naar de retailer dan de fysieke folders. Opvallend is dat online folders meer jongeren en hoger opgeleiden bereiken. En qua aanwakkeren van de koopbereidheid zijn ze even effectief.
Retailers en producenten kijken voornamelijk naar het aantal mensen dat een aankoop doet ( ‘conversie’). Dat percentage is bij lezers van online en fysieke folders nagenoeg gelijk. Wie de beste conversie wil, doet er dus goed aan beide middelen in te zetten.
Van de consumenten die zowel een papieren als online folder heeft gelezen, koopt 47 procent iets. ‘Adverteerders bereiken het beste resultaat als ze hun boodschap crossmediaal verspreiden’, zegt Joost Rueck, directeur van Reclamefolder.nl. ‘De consument bepaalt waar, wanneer en hoe hij de informatie wil ontvangen.’
Van de mensen die alleen online folders lezen geeft 67 procent aan dat ze voor online kiezen omdat de papieren folder milieuvriendelijk is. Voor 56 procent van de respondenten is de belangrijkste reden om een online folder te lezen, dat deze altijd bij de hand is. Ook consumenten die alleen papieren folders lezen, maar openstaan voor de stap naar online, noemen het feit dat online folders milieuvriendelijk zijn als de belangrijkste reden. ‘Er worden ieder jaar in Nederland 12 miljard folders gedrukt’, zegt Rueck.’Hiervan belandt een groot deel ongelezen in de prullenbak. De consument wordt zich hier steeds bewuster van.’
Voor een meerderheid van de boodschappers heeft papier nog de voorkeur, maar met name jongeren en hoger opgeleiden lezen online folders. Bijna een kwart van de onderzochten leest het liefst een online folder via een folderapp. Onder jongeren tussen de 18 en 32 jaar is dit 32 procent. Een positieve ontwikkeling voor adverteerders in een tijd waarin de papieren folder zowel vanuit de politiek als vanuit de maatschappij onder druk staat.
‘Het grootste verschil tussen aanbiedingen op papier en online is dat je online aanbiedingen altijd bij je kunt hebben, op je mobiel. Dat biedt veel mogelijkheden voor adverteerders in de toekomst. Ze kunnen consumenten zo heel gericht targetten’, zegt Rueck.