Onderzoekers Oxford: MKB zette 629 miljoen om dankzij TikTok

Ondernemers gebruiken het kanaal om markten te bereiken.

Het MKB op TikTok droeg in 2023 629 miljoen euro bij aan de economie van Nederland en zorgde voor zo’n zesduizend banen. Dit blijkt uit het onafhankelijke rapport van Oxford Economics.Het rapport, uitgevoerd in opdracht van TikTok, toont aan dat MKB-activiteiten in 2023 op het platform in Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland en België samen 4.8 miljard euro bijdroegen aan het BBP en 51.100 banen creëerden.

TikTok werd in 2018 gelanceerd in Europa en is met zo'n 5,7 miljoen gebruikers in Nederland, en meer dan 134 miljoen in de hele EU actief. Het sociale medium is een bestemming geworden voor ondernemers, zelfstandigen en kleine bedrijven om hun merken en bedrijven te bouwen, te laten groeien en nieuwe doelgroepen te bereiken. Door gepersonaliseerde content, ontdekkingsfuncties en wereldwijd bereik is TikTok uitgegroeid tot een waardevol platform voor kleine bedrijven in verschillende industrieën; van duurzaamheid en onderwijs tot eten, mode, kunst en nog veel meer, zo concluderen de onderzoekers.

Veel ondernemers en bedrijven hebben ontdekt dat mensen op TikTok niet alleen geïnteresseerd zijn in wat ze doen, maar dat de doelgroep ook interesse heeft in hun ambacht, product en dienst. "Ons onderzoek toont de voordelen van het TikTok-platform voor MKB'ers in de hele EU en het aanzienlijke niveau van economische activiteit ondersteund door MKB'ers die TikTok gebruiken”, aldus Chris Warner, Lead Economist bij de Oxford Economics. “In korte tijd is TikTok uitgegroeid tot een platform dat echte voordelen oplevert voor een groot aantal kleinere ondernemers, in een breed scala van sectoren en vanuit verschillende achtergronden."

 

Gerelateerde artikelen