Onderzoek: werving accountants versterkt suf imago
Studenten onderschatten systematisch positief gewaardeerde aspecten van het accountantsberoep, zoals de intellectuele uitdaging, klantinteractie en autonomie. De minder aantrekkelijke aspecten worden door hen zwaarder ingeschat, zoals repetitiviteit en compliancegerichtheid. Vooral de Big Four heeft bij de werving op de arbeidsmarkt hinder van deze beeldvorming. Voor middelgrote kantoren zijn de gevolgen minder groot.
Deze bevindingen komen uit een onderzoek van Tilburg University en University of Wisconsin–Madison. De onderzoekers onderzochten hoe de beeldvorming over accountancy is en hoe junior accountants hun beroep daadwerkelijk ervaren. Ook gingen de onderzoekers na welke invloed de beeldvorming heeft om voor het accountantsberoep te kiezen.
Beloning is niet de grote afknapper. Wat de werving van jonge accountants wel dwars zit, is het het suffe, bureaucratische imago van het vak. Naarmate de kloof tussen de beeldvorming en de praktijk toeneemt, daalt de animo om voor het acountantsberoep te kiezen. Dit doet zich voor bij zowel bachelor- als masterstudenten. Werving stuit op verkeerde verwachtingen bij de jonge doelgroep en draagt er juist aan bij dat studenten afhaken.
Gastcolleges waar jonge kandidaten voor de accountancy aan kunnen bijdragen vergroten de onjuiste aannames over de accountancy. Wat wel helpt om de kloof tussen verwachting en praktijk te verkleinen, zijn in-house-dagen, waar jongeren kennismaken met de praktijk. Daar wordt het ‘echte werk’ tastbaar, constateren de onderzoekers.
De onderzoekers raden accountantskantoren aan bij de communicatie met jongeren het accent te leggen op de positieve kenmerken van de accountancy, met name de uitdagendheid, het contact met klanten en de autonomie die het vak kenmerkt.