Onderzoek EY België wijst op toenemende omkoping en corruptie

Uit onderzoek van EY België blijkt dat veel werknemers van bedrijven bij onze zuiderburen zo hun bedenkingen hebben bij de ethiek van ondernemingen hun land. Omkoping, corruptie of het rooskleuriger voorstellen van financiële resultaten, zijn maar enkele voorbeelden van bedenkelijke praktijken die volgens werknemers voorkomen in Belgische ondernemingen.

Uit het onderzoek van EY, waarbij bestuurders, bedrijfsleiders en werknemers van Belgische bedrijven werden bevraagd, blijkt dat:
• 34% van de Belgische ondervraagden ervan overtuigd is dat omkoping en corruptie wijdverspreid is in België. Dit staat in schril contrast met het cijfer dat een jaar geleden gepeild werd, waarbij slechts 6% deze mening was toegedaan. Het nieuwe cijfer ligt in lijn met de perceptie van respondenten in West-Europa.
• 34% van de Belgische ondervraagden ervan overtuigd is dat bedrijfsresultaten soms beter worden voorgesteld dan effectief het geval is. Ook dit ligt in lijn met de rest van West-Europa.
• Enkele vormen van omkoping zoals het geven van persoonlijke geschenken of entertainment volgens 40% van de ondervraagden gerechtvaardigd is indien dit een bedrijf kan helpen om te overleven. Werknemers in België stellen zich in deze lakser op dan hun West-Europese collega’s (27%). Hiermee scoort België even slecht als de groeilanden waar omkoping en corruptie hand in hand gaan met een snelle economische groei.

Belgische werknemers tonen zich ook sceptisch ten aanzien van het ethische gedrag van buitenlandse afdelingen van een bedrijf. Ze zijn er zelfs van overtuigd dat in drie kwart van de gevallen onethische handelingen niet bekend zijn bij het Belgische moederbedrijf. In vergelijking met andere landen geven de Belgische respondenten aan dat minder Belgische bedrijven een gedragscode en interne richtlijnen rond corruptie en omkoping hebben. Ze zijn eerder geneigd te denken dat zulke codes een belemmering zouden vormen bij het zakendoen. In het verlengde hiervan zouden Belgische bedrijven dan ook minder aandacht besteden aan het controleren van hun zakenpartners.

Gerelateerde artikelen