Ondernemers in zakelijke dienstverlenging zijn het positiefst
Dat stelt de Kamer van Koophandel (KVK) naar aanleiding van een onderzoek onder 1500 ondernemers. Zeven procent van hen geeft aan dat ze op dit moment aan het overleven zijn. Desondanks geven ondernemers het eigen bedrijf gemiddeld een 7,2 als rapportcijfer. Het eigen welbevinden gaven ze gemiddeld een 7,5.
Bijzonder hoogleraar Duurzame Inzetbaarheid van Ondernemerschap aan Tilburg University Josette Dijkhuizen denkt die hoge cijfers komen door de instelling van ondernemers. "Ondernemers zijn rasoptimisten en zelfs in deze onzekere tijden met heel veel uitdagingen scoren ze relatief hoog op welbevinden."
Ondanks de moeilijke tijden zijn er grote verschillen. Vier van de tien ondernemers zeggen onveranderd door te gaan en nog eens 14 procent zegt te groeien. Er zijn daarbij grote verschillen in sectoren. Ondernemers in de zakelijke dienstverlenging, ICT& media en de logistiek zijn het positiefst. Ondernemers uit de cultuur, sport en recreatie en de horeca geven de laagste scores. Van de horeca-ondernemers zegt bovendien niet meer dan de helft in controle te zijn over het eigen bedrijf.
Dat roept de vraag op of de cijfers die ondernemers aan hun bedrijf geven wel een goede afspiegeling zijn, zegt KVK-onderzoekster Carolien Babonnick. "We hebben ondernemers gesproken die inmiddels hun spaarpot hebben omgekeerd, een vrije dag hebben ingeleverd en soms ook ergens in loondienst erbij werken. Toch geven zij hun onderneming vaak nog steeds een voldoende."
Door alle problemen zoals hoge energieprijzen en slechte beschikbaarheid van materialen en producten zijn de toekomstplannen van ondernemers veelal gericht op het beheersbaar maken daarvan. 22 procent zegt binnen een halfjaar de prijs van een product of dienst te willen verhogen. Dertien procent geeft een kostenbesparing als belangrijkste toekomstplan aan. Het opzetten van een actie om nieuwe klanten te vinden is voor elf procent van de ondernemers een plan.