Ondernemer verkiest klant boven kalkoen tijdens kerstdiner
Vier op de tien (41%) vindt het kerstdiner belangrijker en negeert oproepen van klanten tijdens de maaltijd. Slechts een fractie (5%) neemt alleen op als potentiële nieuwe opdrachtgevers bellen.
Dat blijkt uit de Ondernemersbarometer van verzekeraar Allianz, een jaarlijks onderzoek naar de diepere drijfveren, zorgen en afwegingen van ondernemers. Aan het onderzoek namen ruim 1100 zzp’ers en mkb’ers deel.
Kalkoen opzij bij telefoontje
Klein mkb’ers (39%) nemen iets eerder hun rinkelende telefoon op tijdens het kerstdiner dan zzp’ers (33%). Het argument daarvoor is ‘zaken zijn zaken en misschien duurt het maar even’. Zzp’ers zijn wat terughoudender bij het beantwoorden van hun mobiel tijdens kerst: 42% zegt een telefoontje tijdens het kerstdiner sowieso weg te drukken. Dierbaren gaan voor hun voor. Bij klein mkb’ers is dit 39%.
Mannelijke ondernemers (38%) zijn meer geneigd de telefoon op te nemen tijdens het kerstdiner dan vrouwen, van wie slechts 30% op dat moment een zakelijke telefoontje accepteert. Die rollen zijn omgedraaid als de beller een potentieel nieuwe klant is: bijna twee keer zoveel vrouwelijke ondernemers (7%) als mannelijke (4%) maken daarvoor een uitzondering tijdens de maaltijd.
Vakantie kan wachten
Niet alleen tijdens de kerstdagen, maar ook op vakantie houden ondernemers hun ogen én oren open voor commerciële kansen. Maar liefst 82% heeft naar eigen zeggen nog nooit een opdracht afgeslagen vanwege een reis of sabbatical. Met name groot mkb’ers vinden vakantie geen reden om een opdracht aan zich voorbij te laten gaan (93%). Meer dan een op de vijf ondernemers (22%) heeft überhaupt nog nooit een opdracht afgeslagen of de zaak gesloten.
Vrouwen zijn het meest gesteld op hun vakantie. Iets meer dan driekwart van hen (76%) laat haar vakantie even varen voor een nieuwe opdracht. Onder mannen is dat bijna negen op de tien (87%). Slaat een ondernemer toch een opdracht af, dan is dat vaak vanwege gebrek aan benodigde kennis of omdat de opdracht niet past bij het bedrijf (32%).