Ondernemer overschat waarde van zijn bedrijf
Vier van de tien ondernemers schatten de verkoopwaarde van hun bedrijf veel te hoog in. Gemiddeld denkt een ondernemer 30% meer voor zijn bedrijf te krijgen dan de reële marktwaarde, een prijs die ‘fair’ is voor zowel koper als verkoper.
Dit is een van de uitkomsten van de Brookz Overname Barometer, het halfjaarlijkse onderzoek van overnameplatform Brookz, naar cijfers en trends in de overnamemarkt. Het onderzoek vond plaats onder 178 fusie- & overname-advieskantoren (ca. 700 adviseurs) die samen meer dan 90 procent van de MKB-overnamemarkt vertegenwoordigen (bedrijven met een omzet tussen de 1 en 30 miljoen euro).
In de meeste gevallen wordt de te optimistische waardering veroorzaakt door wensdenken (36%). Ondernemers gaan bijvoorbeeld uit van het bedrag dat ze nodig hebben voor hun pensioen en zien dat als startpunt van de onderhandelingen. Andere redenen die veel werden genoemd voor het te hoog inschatten van de reële waarde van het bedrijf zijn: Verkeerd geïnformeerd door vrienden/kennissen (24%), Zelfoverschatting (23%) en Verkeerd voorgelicht door de adviseur (17%).
Emotionele waarde
Volgens Floyd Plettenberg, binnen Brookz verantwoordelijk voor de Overname Barometer, zijn er daarnaast nog steeds veel ondernemers die werkelijk geen benul hebben hoe kopers naar de waarde van hun bedrijf kijken. Plettenberg: ‘Verkopende ondernemers kijken teveel naar het verleden en verwarren daarnaast de feitelijke waarde van hun bedrijf met emotionele waarde (geïnvesteerde bloed, zweet en tranen). Die zaken zijn voor een koper helemaal niet interessant. Die kijkt vooral naar de toekomst: waar zijn synergiën te halen en hoe lang zal het hem zal kosten om de betaalde overnamesom terug te verdienen?’