Omzetgroei horeca houdt in 2017 aan
Op de binnenlandse markt is het beeld positief. Het consumentenvertrouwen is momenteel bovengemiddeld, de koopkracht stijgt en de werkloosheid daalt. Ook het buitenlands toerisme groeit vooralsnog. Politieke onrust binnen en buiten Europa vormt echter een risico. Thijs Geijer, Sectoreconoom Horeca: “De verbetering van de koopkracht betekent dat de frequentie waarmee consumenten buiten de deur eten, drinken of slapen, stijgt. De horeca springt daar op in en we zien dat ook dat het aanbod snel toeneemt.”
Omzet groeit met drie procent
De omzetgroei in de horeca is breed gedragen. Restaurants, cafetaria’s en cafés verkopen in 2017 meer consumpties en in hotels vinden meer overnachtingen plaats. Het totale omzetvolume groeit naar verwachting met drie procent. Eetgelegenheden lijken de beste papieren te hebben en groeien zelfs iets sterker. Hotels zien de volumegroei vertragen en cafés geven het sterke herstel van 2016 een vervolg.
Seinen blijven op groen
Het vertrouwen onder Nederlandse consumenten is hoog. De verbetering van de koopkracht betekent in 2016 dat de frequentie waarmee consumenten buiten de deur eten, drinken of slapen stijgt. Men is daarbij ook in staat om wat meer uit te geven per bezoek. Dat beeld blijft naar verwachting in 2017 van kracht. Het ondernemersvertrouwen in de sector is dan ook positief en ligt op een beduidend hoger niveau dan in 2015. Er zijn veel partijen die een graantje mee willen pikken van de opgaande markt en het horeca-aanbod blijft toenemen. Partijen als projectontwikkelaars en gemeenten faciliteren dat omdat ze horeca omarmen als drijfveer voor de levendigheid in (winkel)gebieden.
Onrust in buitenland mogelijke spelbreker
Buitenlandse toeristen zijn in hotels inmiddels goed voor meer dan de helft van de overnachtingen en de buurlanden zijn belangrijke herkomstmarkten. De Europese integratie heeft de groei van het toerisme gestimuleerd. Door het toegenomen belang van het buitenlands toerisme is de horeca gevoeliger voor trends buiten ons eigen land. In Duitsland is het consumentenvertrouwen bovengemiddeld terwijl consumenten in België en het Verenigd Koninkrijk minder positief zijn gestemd. De uitvoering van de Brexit en verkiezingen in onder andere Duitsland en Frankrijk zorgen in 2017 ongetwijfeld voor onrust in Europa en dat maakt het buitenland de onzekere factor voor het succes van de horeca.