Omzet uitgeversbranche licht gestegen

Dat is voor het eerst sinds 2008. Gezamenlijk zijn uitgeverijen de afgelopen jaren wel zo’n 30 procent van hun omzet kwijtgeraakt. De oplagen van gedrukte boeken, tijdschriften en dagbladen zijn daarbij flink afgenomen.
Het zijn vooral de boekenuitgevers die nu goede zaken doen. Dagbladen en tijdschriften gaat het nog minder voor de wind, al lijken ook hier de zwaarste jaren achter de rug. “Dagbladuitgevers nemen digitaal uitgeven serieuzer dan in 2008. Bij landelijke dagbladen is het percentage digitale lezers dan ook sterk toegenomen”, aldus ABN-bankier Steven Peters.
Drijvende kracht achter het relatieve omzetherstel is de scherpe prijszetting, blijkt uit onderzoek van de bank. Uitgevers hanteren expres voordelige prijzen om te groeien in de markt en de verdere opmars van digitaal lezen te stimuleren.
Op de boekenmarkt liggen de prijzen van e-boeken bijvoorbeeld veel lager dan van printboeken. Dit prijsverschil is met de jaren alleen maar toegenomen. Dat duidt er volgens ABN AMRO op dat de e-boekenmarkt meer volwassen is geworden.
(ANP)
AccountantWeek.nl informeert over zaken die voor accountants, medewerkers van MKB-accountantskantoren en hun klanten écht relevant zijn. Als lid ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws.
Ontvang de gratis nieuwsbrief Word nu lidPersonalia
Vacatures
Markt Update
Vragen over adverteren?

Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
AccountantWeek.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor (finance) professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Daan Commandeur
Partner Manager