Omzet supermarkten verder gestegen
In de eerste 10 maanden van dit jaar is de supermarktomzet met 2,4% gestegen naar 28,32 miljard euro (27,66 miljard t/m oktober 2015).
Online boodschappen behaalt het afgelopen jaar een omzetaandeel van 1,9% binnen de totaalomzet van de supermarkten. Vorig jaar was dit nog 1,0%. Vooral jongeren en huishoudens met kinderen besteden bovengemiddeld aan online boodschappen.
Stijging aantal bezoeken aan supermarkt
De omzet per kassabon steeg in oktober 2016 met 1,9% naar 22,28 euro (21,85 oktober 2015). Door een stijging van 1,6% van het aantal bezoeken aan de supermarkten in oktober was de omzetgroei hoger dan de afgelopen maanden juni (+0,8%), juli (+0,2%), augustus (+2,1%) en september (+2,6%).
Online aandeel supermarkt blijft groeien
Steeds meer huishoudens doen online boodschappen. Bijna 1 op de 7 huishoudens (vorig jaar 1 op de 12) koopt nu online bij de supermarkt en geeft van zijn uitgaven 11,8% online uit (vorig jaar 10,5%). Het zijn vooral jongeren en huishoudens met kinderen die steeds vaker en meer online in de supermarkt kopen. Ook besteden zij bovengemiddeld op zondag en in de avonduren. Huishoudens in de Randstad besteden ook bovengemiddeld aan online boodschappen. Dit geldt ook voor wat betreft het doen van boodschappen in de avonduren en op zondag.