Omzet detailhandel groeit voor derde jaar op rij

De detailhandel kan in 2016 naar verwachting rekenen op een omzetgroei van 2,2%. Op de schoenenbranche na noteren alle branches een lichte stijging en dragen food en non-food in vrijwel gelijke mate bij aan de groei.

Veel retailers hebben echter te maken met sterke prijsdruk in hun markt terwijl hun winkels, webshop en assortiment om investeringen vragen. Door het verdwijnen van V&D en de inkrimping van de voormalige winkels van Macintosh Retail Group en USG valt circa 550 miljoen euro aan omzet vrij. Dit meldt ING in de publicatie Vooruitzicht Detailhandel – winnaars en verliezers in de winkelstraat.

Retail krijgt omzetgroei niet cadeau

De omzet in de detailhandel stijgt in 2016 naar verwachting met 2,2%. Voor het derde jaar op rij is er sprake van gematigde groei. In vrijwel alle branches stijgt de omzet, alleen in de schoenenbranche blijft groei dit jaar uit. Nog lang niet alle winkeliers zijn positief gestemd want het herstel gaat met horten en stoten. Bij de meeste consumenten is de eigen portemonnee echter steeds beter gevuld en ten opzichte van een jaar terug vindt men de tijd momenteel gunstiger om grote aankopen te doen. Dit laatste effect sijpelt vooralsnog maar mondjesmaat door in de winkelstraat. De aantrekkingskracht van internet blijft groot. Flinke kortingen en vroege uitverkoop moeten klanten over halen maar betekenen onder de streep flinke margedruk voor retailers waardoor de omzetgroei wel zijn prijs kent.

Winnaars en verliezers in de winkelstraat

Vanwege het verdwijnen van V&D en de inkrimping bij de schoenenketens van Macintosh en bij Perry Sport & Aktiesport verschuift 550 miljoen euro omzet. Consumenten wijken uit naar andere fysieke winkels, daarnaast is er een extra stimulans voor de online verkopen van elektronica, mode, schoenen en huishoudelijke producten. “In de detailhandel draait het meer dan ooit om de relevantie voor de consument” stelt Dirk Mulder ING Sectormanager Food & Retail. “De partijen die overblijven moeten in de winkelstraat steeds vaker opboksen tegen internationale ketens en zien tegelijkertijd dat e-commerce snel blijft groeien.”

• Vooruitzicht Detailhandel – winnaars en verliezers in de winkelstraat

Gerelateerde artikelen