Omzet detailhandel groeit met 2% in 2017

De detailhandel liet een gemengd beeld zien in 2016. Supermarkten en speciaalzaken groeiden gelijkmatig door. Winkels in non-food hadden het moeilijk in een uitgedunde winkelstraat en webshops profiteerden. Voor 2017 staan de economische signalen op groen met meer werkgelegenheid, meer koopkracht en meer vertrouwen. Winkelstraten krijgen versterking van nieuwe ketens en de omzet stijgt in 2017 met 2%.

Dit stelt ING in het vandaag gepubliceerde Vooruitzicht Detailhandel. Thijs Geijer, Sectoreconoom Detailhandel: “Consumenten verhogen in 2017 hun bestedingen en winkelgebieden hebben baat bij nieuwe initiatieven. Winkelstraten krijgen komend jaar de kans hun veerkracht te tonen.”

Nieuwe impulsen in non-food winkels

Winkels in onder andere kleding en woonartikelen voelen zich gesterkt door nieuwe initiatieven in de winkelstraat en de opgaande lijn van de economie. Nieuwe en bestaande spelers nemen leegstaande panden weer in gebruik. Hetzij permanent of tijdelijk als pop-up store. Het gevolg is dat de verkopen bij winkels in non-food toenemen. Na een beperkte groei in 2016 stijgt de omzet van winkels in non-food daarom naar verwachting met 1,5% in 2017. 

Voorlopig geen rem op webshop

De pure webshops profiteren in 2016 sterk van de malaise in winkelgebieden. De omzetgroei bedraagt bijna 20%, oftewel meer dan een miljard euro extra omzet. Hoewel er in 2017 meer tegenstand is van fysieke winkels wordt de groei niet of nauwelijks afgeremd (+17,5%). Dankzij de sterkere binnenlandse economie is er namelijk voor fysieke én digitale winkels meer ruimte om te groeien.

Food groeit door

In food zijn de verwachtingen over de groei van online boodschappen hooggespannen. De opkomst van online supermarkten en maaltijddiensten heeft geleid tot een internet offensief van de grote supermarktketens. De fysieke winkel blijft echter dominant. In 2017 zetten supermarkten en foodspeciaalzaken hun omzetgroei van 2,5% door. Prijs blijft voor consumenten de dominante factor bij het boodschappen doen. Aspecten als gezond, lekker en biologisch varen echter wel bij een consument wiens financiële situatie iets meer ruimte laat.

Gerelateerde artikelen