Ombudsman ontvangt honderden klachten over verdwijnen blauwe envelop Belastingdienst
De zogeheten blauwe envelop wordt stapsgewijs vervangen door digitaal verkeer. De ombudsman heeft hier sinds half november 475 signalen van verontruste burgers over ontvangen. De ombudsman stelde begin november staatssecretaris Wiebes vragen over de gevolgen van de verplichte elektronische berichtenverkeer voor burgers die niet digitaal vaardig zijn.
Onderzoek
Het aanblijvend hoge aantal signalen geeft ombudsman Reinier van Zutphen aanleiding om een onderzoek te starten. De centrale vraag is in hoeverre de Belastingdienst heeft voldaan aan wat mensen redelijkerwijs mogen verwachten van de Belastingdienst bij het invoeren van verplicht elektronisch berichtenverkeer. En in hoeverre in de praktijk een uitzondering mogelijk is voor mensen die hier moeite mee hebben. De ombudsman kijkt naar zowel de informatievoorziening over de veranderingen, maar ook naar de manier waarop de Belastingdienst mensen helpt die dit als een obstakel ervaren. Hij verwacht zijn onderzoek in het voorjaar van 2016 af te ronden.
Achtergrond
Op 1 november 2015 is de Wet elektronisch berichtenverkeer Belastingdienst (EBV) in werking getreden. Het doel van de wet is om alle correspondentie tussen burger en Belastingdienst digitaal te laten verlopen. De wet wordt gefaseerd en met een gewenningsperiode ingevoerd. In deze eerste fase gaat het om mensen die recht hebben op een toeslag. Vanaf december 2015 wordt de voorschotbeschikking 2016 uitsluitend digitaal verstuurd en niet meer per post.
Tegemoet
Verantwoordelijk staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën kwam overigens eerder deze week bevreesde mensen tegemoet. Mensen die geen computer of internet hebben, digibeet zijn of niemand kennen die kan helpen, kunnen toch een papieren brief van de Belastingdienst krijgen.
Reactie Belastingdienst
In een reactie op de aankondiging van de Nationale ombudsman dat er een onderzoek komt naar het verdwijnen van de blauwe envelop, laat de Belastingdienst het volgende weten: ‘De Belastingdienst ziet de digitalisering van het berichtenverkeer als een belangrijke eerste stap in de verbetering van de dienstverlening aan belastingplichtigen en toeslaggerechtigden. Het dient ter vervanging van de complexe stroom aan blauwe brieven, die de belastingbetaler jaarlijks ontvangt. Deze modernisering is een geleidelijk proces waarvoor vijf tot zeven jaar is uitgetrokken. Er is een breed netwerk van maatschappelijke organisaties bij betrokken, die mensen helpen hun zaken digitaal te organiseren. De Belastingdienst is continu in gesprek met deze organisaties om hen te informeren en hun bevindingen te horen. We passen onze ondersteuning daar steeds op aan. Ook met de Ombudsman is goed overleg over deze signalen. We zien zijn onderzoek dan ook met vertrouwen tegemoet en hopen dat dit zal bijdragen aan een nog betere dienstverlening.’